تکنیک های تقویت اسپیکینگ آزمون تافل _ بخش 9

اسپیکینگ آزمون تافل

انواع پرسش ها در بخش گفتاری آزمون تافل

بررسی دقیق نکته هایی که به طور معمول در پرسش های مربوط به بخش گفتاری آزمون تافل به روش iBT مطرح می شود. پرسش های مربوط به بخش گفتاری آزمون تافل معمولا به صورت شفاهی یا کتبی مطرح می شوند. برای مثال ممکن است شما با یک سوال واحد، یا با مکالمه، یا با قسمتی از یک سخنرانی کلاسی، یا با یک اعلامیه ی کتبی، یا حتی با قسمتی از متنی از کتاب های درسی، به عنوان پرسش مطرح شده در این بخش از آزمون مواجه شوید. در کل 6 مورد از موارد بالا در بخش گفتاری آزمون تافل آورده می شود و بعد از هر مورد پرسشی مطرح می شود. متن پرسش های گفتاری نیز برای شما چاپ شده است تا بتوانید همزمان با شنیدن پرسش ها، آنها را ببینید. اما فراموش نکنید که که در آزمون رسمی و اصلی آزمون تافل، قادر به دیدن متن هایی که می شنوید، نخواهید بود.

پیشنهادهای ویژه

معرفی منابع آزمون تافل

کاملترین بسته منابع آزمون تافل TOEFL

مجموعه ای کامل از منابع ضروری تافل، شامل کتابهای الکترونیکی، فایلهای صوتی و نرم افزار (شامل 58 مجموعه)

نرم افزار دوره کامل آموزش انگلیسی (ویژه اندروید)

نرم افزار اندروید دلفین همراه با صدا و تمرین، از الفبا تا سطوح بالا، به صورت کاملا خودآموز و بدون نیاز به استاد

انواع نکته های مربوط به پرسش ها در بخش گفتاری

در این قسمت انواع نکته های مختلف مربوط به پرسش ها در بخش گفتاری را برای شما آورده ایم، تا با آنها آشنا شوید و آنها را بشناسید تا در آزمون راحت تر بتوانید به پرسش ها پاسخ دهید.

تجربه ها

در این نوع پرسش از شما خواسته می شود که درباره ی یک تجربه ی شخصی صحبت کنید. چنین تجربه ای ممکن است به یک مکان، یک شخص، یک وسیله ی شخصی، یک موقعیت، یا یک مناسبت مربوط باشد. بعد از شنیدن پرسش، باید به سرعت از میان تجربه های خودتان یک مورد را انتخاب کنید و دلیل انتخاب خود را نیز توضیح دهید. برای آماده شدن 15 ثانیه و برای پاسخگویی شفاهی به پرسش مطرح شده، 45 ثانیه وقت خواهید داشت.

سلیقه ها

در این نوع پرسش از شما خواسته می شود در مورد یک سلیقه شخصی صحبت کنید. این سلیقه ی شخصی ممکن است به یک موقعیت، یک فعالیت یا یک رویداد مربوط باشد. بعد از شنیدن پرسش، یکی از دو گزینه ارائه شده را انتخاب کنید و دلیل انتخاب خود را توضیح دهید. برای آماده شدن 15 ثانیه و برای پاسخگویی شفاهی به پرسش مطرح شده، 45 ثانیه وقت خواهید داشت.

گزارش ها

در این نوع پرسش از شما خواسته می شود تا یک متن کوتاه را بخوانید، در ضمن به حرف های یک گوینده که در مورد همان موضوع مطرح شده در متن کوتاه صحبت می کند، گوش دهید. موضوع این نوع از پرسش معمولا به موقعیتی در محیط کالج یا دانشگاه و اظهار نظر یک گوینده در مورد موقعیت یاد شده مربوط می شود. بعد از شنیدن پرسش، از شما خواسته می شود عقیده ی گوینده را گزارش کنید و آن را به متن کوتاهی که خوانده اید، مرتبط سازید. برای خواندن متن کوتاه 45 ثانیه وقت خواهید داشت؛ پس از آن به حرف های گوینده ای که صدایش را در هدفون خود می شنوید، گوش فرا خواهید داد. سپس 30 ثانیه وقت دارید تا آماده شوید؛ برای صحبت کردن نیز 1 دقیقه وقت خواهید داشت.

مثال ها

در این نوع از پرسش، از شما خواسته می شود تا به حرف های گوینده ای گوش کنید و متن کوتاهی را نیز با همان موضوع حرف هایی که شنیده اید گوش کنید. موضوعی که در این نوع از پرسش مطرح می شود، معمولا شامل یک مفهوم کلی و مثال خاصی برای آن است. گاهی گوینده ای که حرف هایش را می شنوید، یک دیدگاه مخالف را مطرح می کند. بعد از شنیدن پرسش، از شما خواسته می شود تا مثال مطرح شده را توضیح دهید و آن را به مفهوم کلی ارائه شده ربط دهید، یا اینکه دیدگاه های مخالف را با هم مقایسه کنید. برای خواندن متن 45 ثانیه وقت خواهید داشت. بعد از گوش کردن به حرف های گوینده، 30 ثانیه وقت خواهید داشت تا آماده شوید؛ سپس یک دقیقه وقت برای صحبت کردن خواهید داشت.

راه حل

در این نوع پرسش، از شما خواسته می شود به یک مکالمه گوش کنید؛ سپس به توضیح مشکل مطرح شده در آن مکالمه، و راه حل های ارائه شده برای آن بپردازید. در ضمن ممکن است از شما خواسته شود راه حل یا راه حل های بهتری را که به ذهنتان خطور می کند، بنویسید. بعد از گوش کردن به مکالمه، 20 ثانیه برای آماده شدن و 60 ثانیه برای صحبت کردن وقت خواهید داشت.

خلاصه نویسی

در این نوع از پرسش، از شما خواسته می شود به قسمتی از یک سخنرانی علمی گوش دهید و خلاصه ای از آن را به طور شفاهی بیان کنید. بعد از گوش کردن به سخنرانی علمی، 20 ثانیه برای آماده شدن و 60 ثانیه برای صحبت کردن وقت خواهید داشت.

تمرین بیشتر

به نمونه های خوبی از صحبت کردن در موقعیت های مشابه گوش کنید.

تحقیقات و بررسی های انجام شده به روشنی نشان می دهد حق با کسانی است که از تمرین های شنیداری به عنوان متدی برای افزایش توانایی صحبت کردن دفاع می کنند. این بدان معناست که یکی از بهترین روش های خوب صحبت کردن عبارت است از گوش کردن به حرف های سخنگویان خوب و برجسته. در ضمن می توانید از شبیه سازی موقعیتی که در بخش گفتاری آزمون تافل با آن مواجه خواهید شد، استفاده کنید. در این بخش از تافل، شما با 6 پرسش و 6 موقعیت مواجه می شوید. اگر شما بتوانید پرسش هایی شبیه به پرسش های بخش گفتاری آزمون تافل را برای سخنگویان برجسته مطرح کنید و سپس با دقت به پاسخ های آنها گوش فرا دهید، نکته های فراوانی را خواهید آموخت. همچنین می توانید پرسش های مشابه با پرسش های بخش گفتاری آزمون تافل را تهیه کنید و آنها را در اختیار دوستان انگلیسی زبان یا معلمانتان قرار دهید. سپس از آنها درخواست کنید که در صورت امکان پاسخ های 45 ثانیه تا 1 دقیقه ای خود به پرسش های یاد شده را ضبط کنند و در اختیار شما قرار دهند. سپس پاسخ های داده شده را بارها و بارها به دقت گوش کنید تا نه تنها بتوانید از عهده ی بخش گفتاری آزمون تافل برآیید بلکه قدرت مکالمه ی خود را به طور کلی برای موقعیت ها و نیازهای آتی خود افزایش داده باشید.

توانایی خود برای صحبت کردن به زبان انگلیسی را از طریق انجام مکالمه های تلفنی به زبان انگلیسی افزایش دهید.

به یکی از دوستان خود که توانایی و مهارت خوبی در صحبت کردن به زبان انگلیسی دارد، تلفن کنید و پاسخ دادن به پرسش هایی مشابه با پرسش های مربوط به بخش گفتاری آزمون تافل را تمرین کنید. از دوستتان بخواهید تادر مورد شدت یا ضعف صدای شما و نیز میزان اعتماد به نفستان در هنگام صحبت کردن قضاوت کند. در ضمن می توانید از دوستتان بخواهید که به بعضی از پرسش ها پاسخ دهد و شما نقش شنونده را ایفا کنید. در برخی از تلفن ها یا گوشی ها امکان ضبط کردن صدا وجود دارد؛ در چنین حالتی می توانید از دوست خودتان برای ضبط کردن صدایش اجازه بگیرید و بعدا از این صدای ضبط شده به عنوان منبعی برای تمرین استفاده کنید.

روش هایی برای ارزشیابی

برای شما قدری دشوار است که بتوانید مهارت گفتاری خودتان را ارزشیابی کنید. اگر به کلاس آموزش زبان انگلیسی می روید، از معلم خودتان بخواهید تا مهارت گفتاری شما را ارزشیابی کند. شما باید بدانید که در زمینه ی معیارهای مختلف، تا چه حد پیشرفت کرده اید. زیرا میزان این پیشرفت می تواند معیاری برای پیش بینی در مورد عملکرد و نمره ی کل شما در این بخش از آزمون تافل باشد.

توصیه مفید

وقتی با چالشی مواجه می شوید، وانمود کنید که اوضاع بر وفق مراد است و همه ی کارها به خوبی پیش می رود. فکر می کنید کار دشواری است؟ نه چندان. خوب برای شروع لبخندی را بر لبهای خود بنشانید. نگران نباشید به زودی این لبخند تبدیل به یک تبسم واقعی و حاکی از رضایت قلبی تبدیل خواهد شد. بلند شوید و با قامتی صاف بایستید. سپس سر خود را بالا بگیرید و با حالت هدفمندانه ای راه بروید. به زودی احساس آرامش و اعتماد به نفس خواهید کرد. اگر عملکرد خود را شبیه به عملکرد یک شخص موفق سازید، ممکن است در ابتدا احساس عجیبی به شما دست دهد. اما هر قدر که نقش یک آدم موفق را تقلید و به عبارتی ایفا کنید، به همان اندازه احساس آرامش و اعتماد به نفس خود را افزایش خواهید داد. به زودی به اهداف خود نزدیک می شوید و به راستی احساس موفقیت خواهید کرد؛ در کمال شگفتی متوجه خواهید شد تبدیل به همان شخصی شده اید که مدتی نقش او را تقلید یا ایفا می کردید.

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
لطفا محصول اضافی مورد نظر را انتخاب کنید
اسکرول به بالا