تقویت مهارت خواندن در آزمون تافل (همراه با راهکارهای عالی) – بخش 3

راهکارهای مهم در آزمون تافل (روش IBT)

✍️ در این بخش برخی از راهکارهایی که شما را برای موفقیت در بخش خواندن یاری خواهد رساند، بیان می کنیم. استفاده از تعدادی از راهکارهای خواندن نه فقط باعث موفقیت بیشتر شما در آزمون تافل به روش IBT خواهد شد، بلکه در مراحل بعدی تحصیلات عالی نیز به شما کمک خواهد کرد.

بررسی اولیه

بنا بر تحقیق، در صورت به دست آوردن ایده ای کلی از آنچه مشغول آن هستید، درک آن برای شما راحت تر خواهد بود. بررسی اولیه متن به شما کمک می کند تا ایده ای کلی از موضوع متن به دست آورید. برای انجام بررسی اولیه متن، ابتدا عنوان متن، عناوین اصلی و غیر اصلی و کلمه چاپ شده به صورت پر رنگ یا ایتالیک (با حروف خوابیده) را بخوانید. این کار باید با سرعت هرچه تمام تر انجام شود. فراموش نکنید که در بررسی اولیه متن، شما به دنبال اطلاعات خاصی نیستید بلکه می خواهید ایده ای کلی از موضوع متن به دست آورید. سپس، جمله ی اول هر پاراگراف و نیز جمله ی آخر متن را بخوانید. این مرحله نیز باید فقط چند ثانیه طول بکشد. به این ترتیب شما تا حدی با موضوع متن آشنا خواهید شد. پس به طور خلاصه:

  • نگاهی به عنوان متن و سایر عناوین فرعی یا اصلی بیندازید.
  • اولین جمله ی هر پاراگراف را بخوانید.
  • آخرین جمله ی هر متن را بخوانید.

تندتر خواندن

برای سریع تر خواندن، به مفاهیم کلی توجه کنید. به عبارت دیگر، سعی کنید مفهوم جمله ها یا حتی پاراگراف ها را درک کنید و از تمرکز بر روی واژه های تنها بپرهیزید. برای انجام این کار، باید عبارت ها را بخوانید و از خواندن کلمه به کلمه اجتناب کنید. از مهارت دید جانبی استفاده کنید. این مهارت به شما اجازه می دهد تا ضمن خواندن یک کلمه، کلمه های اطراف آن را نیز ببینید. مثال دیگری از دید جانبی به زمانی مربوط می شود که شما در میان ترافیک مشغول هدایت اتومبیل خود می باشید، اگرچه در این حالت به نظر می رسد شما به سمت جلو نگاه می کنید، اما واقعیت آن است که کاملا مراقب دو طرف اتومبیل خود نیز می باشید و همین مراقبت به شما امکان حرکت به سمت جلو را می دهد. ذهن شما نیز هنگام خواندن می تواند به بیش از یک کلمه توجه کند. تصور کنید چه اتفاقی می افتاد اگر شما مجبور بودید برای اطلاع از وضعیت در لاین های مجاور بزرگراه، مدام اتومبیل خود را متوقف کنید. در این صورت هرگز به مقصد نمی رسیدید. برای سریع تر خواندن، باید برای درک ایده ها بخوانید. اگر معنای کلمه ای را نمی دانید اما مفهوم کلی جمله را درک می کنید، پیش بروید. برای یافتن معنای واژه ای که اهمیت زیادی در پاسخ دادن به پرسش ندارد، متوقف نشوید و اتومبیل خود را همچنان پیش ببرید.

استفاده از قراین و نشانه های موجود در متن

قبل از اینکه بتوانید از قراین و نشانه های موجود در متن استفاده کنید، باید مفهوم قراین و نشانه ها را درک کنید. در زبان انگلیسی، قراین و نشانه ها ترکیب واژه ها و ساختارهای دستوری احاطه کننده ی یک کلمه است. قراین و نشانه ها می تواند شامل یک جمله، یا یک پاراگراف یا یک متن باشد. قراین به شما کمک می کنند تا در مورد معنا پیش بینی کلی انجام دهید. اگر معنای کلی جمله ای را می دانید، معنای کلی واژه های آن جمله را نیز می دانید. وقتی مشغول خواندن متون یک زبان خارجی می باشید، پیش بینی کردن اهمیت بسزایی دارد. به این ترتیب، می توانید بدون توقف برای پیدا کردن معنای هر کلمه ی جدید، متن را بخوانید و درک کنید. در آزمونی همچون آزمون تافل، از آوردن واژه نامه به محل آزمون، ممانعت می شود. البته در هر حال شما باید تعدادی از واژه ها را بدانید تا بتوانید از آنها به عنوان قراین و نشانه هایی برای حدس زدن معنای واژه های دیگر استفاده کنید. این به آن معناست که باید بر مجموعه ای از واژگان کلیدی تافل احاطه داشته باشید؛ سپس حدس آگاهانه ای در مورد معنای واژه های جدید انجام دهید. پس به طور خلاصه:

  • واژگان پایه را بیاموزید.
  • با استفاده از واژگان پایه و نیز ساختارهای گرامری، معنای واژه های جدید را حدس بزنید.

استنباط کردن

گاهی شما با بیان مستقیم واقعیتی در متن، روبرو می شوید. اما گاهی نیز هیچ بیان مستقیمی نمی یابید. در این حالت باید بر اساس واقعیت های موجود به عنوان شواهد و مدارک، استنباط کنید. استنباط به معنای یک نتیجه گیری منطقی بر مبنای مدارک و شواهد موجود است. چنین استنباطی می تواند به خود متن، یا به دیدگاه نویسنده ی متن مربوط باشد؛ برای مثال، ممکن است شما خواندن متنی را درباره ی بومیان آمریکایی که در دشت ها زندگی می کردند، آغاز کنید. به خواندن متن ادامه می دهید و درمی یابید که این بومیان از بوفالو به عنوان غذا استفاده می کردند. سپس می خوانید که این بومیان از بوفالو برای تهیه لباس و سرپناه استفاده می کردند. با توجه به این واقعیت ها متوجه می شوید که بوفالوها اهمیت فراوانی برای بومیان آمریکا داشتند. نویسنده این واقعیت را به طور مستقیم بیان نکرده است، اما شواهد و قراین موجود به شما امکان می دهد که چنین استنباطی داشته باشید. پس به طور خلاصه:

  • شواهد و قراین موجود در متن را مورد توجه قرار دهید.
  • نتیجه گیری کنید.

اسکن کردن متن

اسکن کردن یعنی چشمهایتان به سرعت بر روی یک متن حرکت کند تا بتواند نکته یا اطلاعات خاص مورد جستجو را پیدا کند. از طریق اسکن کردن، می توانید جایی از متن را که پاسخ پرسشی در آن است، بیابید. ابتدا پرسش را بخوانید و سپس به دنبال یک مرجع بگردید. منظور از مرجع در آزمون تافل، پاراگرافی است که پاسخ پرسش مورد نظر شما در آن است. برخی از واژه ها و جمله ها در متن، سایه دار یا شماره دارند تا یافتن آنها برای شما آسان باشد.

اگر پرسشی دارای مرجع مشخصی نباشد، باید به واژه های مهم به کار رفته در پرسش دقت کنید. واژ های مهم، به طور معمول دارای نقش های دستوری اسم، فعل یا صفت می باشند و معنای یک جمله به آنها وابسته است. سپس با اسکن کردن متن، به دنبال واژه های مهم به کار رفته در پرسش یا مترادف آنها بگردید. سرانجام، آن جمله های معین را با دقت بخوانید و پاسخی را که با معنای جمله های خوانده شده به وسیله شما مطابقت دارد، انتخاب کنید. پس به طور خلاصه:

  • به پیکان ها و سایه ها توجه کنید.
  • محل جزئیات را در متن بیابید.
  • به موارد استثنا توجه کنید.

ایجاد ارتباط

خواندن یک متن مانند مکالمه کردن با نویسنده ی آن است. ذهن شما ارتباطی را با متنی که می خوانید، به وجود می آورد. ایجاد چنین ارتباطی گاهی زمانی اتفاق می افتد که حین خواندن یک متن به واژه یا عبارت اشاره کننده به نکته ای در قسمت های قبلی متن، برمی خورید. در بخش خواندن آزمون تافل، پرسشی وجود دارد که از شما می خواهد جمله ای را در منطقی ترین محل موجود در متن بگنجانید. در این حالت، شما باید بین یک جمله ی جدید و ایده های موجود در متن، بهترین ارتباط ممکن را بیابید. خوانندگان فعال همیشه در این اندیشه اند که جمله ی بعدی چگونه می تواند با آنچه که تا آنجا خوانده اند، سازگاری یابد. پس به طور خلاصه:

  • مرجع ها را پیدا کنید.
  • جمله ها را در بهترین محل ممکن بگنجانید.

خلاصه کردن

خلاصه ی متن شامل ایده ی اصلی و نکته های مهم یک متن است. اگرچه ممکن است یک متن دارای نکته های زیادی باشد، فقط مهم ترین نکته ها در یک خلاصه ذکر می شوند. در زبان انگلیسی، بسیاری از نویسنده ها با استفاده از فرمولی با یک ایده ی اصلی و سه نکته ی مهم، تمایل دارند. به طور معمول، تلاش می شود دو تا چهار نکته ی اصلی در یک متن گنجانده شود.

هنگامی که مشغول خواندن متن های یک کتاب درسی یا متنهای ارائه شده در آزمون ها هستید، در پایان هر بخش مکث کنید تا به خلاصه کردن متن بپردازید. ابتدا عنوان اصلی بخش را بخوانید. ایده ی اصلی را بیان کنید. سپس به خلاصه کردن نکته های مهم بخش بپردازید. خلاصه کردن را می توانید به طور شفاهی یا کتبی انجام دهید. پرسش آخر در هر متن در بخش خواندن آزمون تافل، به طور معمول به خلاصه کردن کل متن مربوط می شود. پس به طور خلاصه:

  • ایده ی اصلی را بیان کنید.
  • فهرست نکته های اصلی را ارائه کنید.

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
لطفا محصول اضافی مورد نظر را انتخاب کنید
اسکرول به بالا