راهکارهایی برای بخش Speaking آزمون تافل📝 + نکات طلایی! – بخش 7

آزمون تافل + نکته های مهم و طلایی

مرور کلی بخش گفتاری در آزمون تافل به روش iBT

بخش گفتاری (Speaking) آزمون تافل به روش iBT مهارت و توانایی شما را در زمینه ی ایجاد ارتباط با استفاده از زبان انگلیسی و در یک محیط آکادمیک ارزشیابی می کند. حین آزمون، شش پرسش در زمینه ی گفتار (صحبت کردن) به شما ارائه می شود. مورد سوال ممکن است یک نکته ی واحد، یک مکالمه، یک صحبت خودمانی یا یک سخنرانی کلاسی باشد.

حین گوش کردن به آنچه که در هدفون شما شنیده می شود، می توانید یادداشت نویسی کنید. یادداشت های شما مورد ارزشیابی قرار نمی گیرد اما می توانید از آنها برای پاسخ دادن به پرسش ها استفاده کنید. بعضی از پرسش ها از شما پاسخی در مورد یک متن خواندنی، یک گفتگو یا یک سخنرانی درسی می خواهند. متن های خواندنی و پرسش ها کتبی اند و می توانید آنها را ببینید، اما بیشتر دستور العمل ها را فقط خواهید شنید.

گفتار شما هم از نظر روان بودن و هم از نظر دقت و صحت محتوا، ارزشیابی می شود. برای کسب آمادگی 15 تا 20 ثانیه و برای پاسخ دادن به هر پرسش، حدود 45 تا 60 ثانیه وقت خواهید داشت. به طور معمول، برای ارائه یک پاسخ خوب به کل زمان 45 تا 60 ثانیه احتیاج خواهید داشت. در هر صورت باید تا پایان وقت اشاره شده (45 تا 60 ثانیه) پاسخ خود را کامل کنید. برای پاسخ دادن به همه ی پرسش های بخش گفتاری آزمون تافل به روش iBT، در حدود بیست دقیقه وقت خواهید داشت. ساعت روی صفحه ی رایانه، به شما نشان خواهد داد که برای آماده شدن و نیز برای پاسخ دادن چقدر وقت دارید.

به کارگیری مهارت های آکادمیک در بخش گفتاری آزمون تافل

یادداشت نویسی

یادداشت نویسی مهارت آکادمیک بسیار مهمی برای بخش گفتاری است زیرا می توانید از یادداشت ها برای سازماندهی حرف های خودتان استفاده کنید. حتی می توانید هنگام صحبت کردن در این بخش، برای کمک به حافظه ی خود به یادداشت هایتان نگاه کنید.

استفاده از واژه ها، عبارت ها و ساختارهای گرامری مختلف برای بیان یک مفهوم واحد

بسیاری از گزینه های پاسخ، در واقع همان نکته ها و مفاهیم موجود در متن اند که با واژگان یا عبارت های دیگر بیان شده اند. هنگامی که قصد انتخاب گزینه ای را دارید، توانایی و مهارت شما برای تشخیص عبارت هایی به ظاهر متفاوت اما بیانگر مفاهیمی یکسان، مفید خواهد بود.

پیشنهادهای ویژه

معرفی منابع آزمون تافل

کاملترین بسته منابع آزمون تافل TOEFL

مجموعه ای کامل از منابع ضروری تافل، شامل کتابهای الکترونیکی، فایلهای صوتی و نرم افزار (شامل 58 مجموعه)

نرم افزار دوره کامل آموزش انگلیسی (ویژه اندروید)

نرم افزار اندروید دلفین همراه با صدا و تمرین، از الفبا تا سطوح بالا، به صورت کاملا خودآموز و بدون نیاز به استاد

خلاصه کردن

برای پاسخگویی به هر پرسش، حدود یک دقیقه یا کمتر وقت خواهید داشت، بنابراین باید پاسخ پرسش را به طور فشرده بیان کنید اما در عین حال نباید هیچ نکته ی مهمی را ناگفته بگذارید. به عبارت دیگر، باید بتوانید مطالب را نه تنها بر روی کاغذ بلکه در ذهن خود نیز خلاصه و سپس بیان کنید. دو پرسش نخست در بخش گفتاری آزمون تافل به روش iBT ایجاب می کند که شما در مورد موضوعات ساده و نسبتا آشنا صحبت کنید. در این پرسش ها می توانید تجربه های خود را به صورت خلاصه بیان کنید. دو پرسش آخر ایجاب می کند اطلاعات موجود در یک مکالمه یا سخنرانی را به طور خلاصه بیان کنید. بنابراین تصدیق می کنید که مهارت شما در خلاصه کردن مطالب تا چه حد می تواند در بالا بردن نمره ی تافل شما موثر واقع شود.

ترکیب کردن

این مهارت آکادمیک بسیار مهم در دو پرسش از بخش گفتاری آزمون تافل به روش iBT، تاثیر فراوانی دارد. پرسش شماره 3 از بخش گفتاری آزمون تافل به روش iBT ایجاب می کند شما اطلاعات مربوط به یک گفتگو و یک متن خواندنی کوتاه را با هم ترکیب و به طور شفاهی بیان کنید. پرسش شماره 4 از بخش گفتاری، ایجاب می کند شما اطلاعات موجود در یک متن خواندنی را با اطلاعات موجود در یک سخنرانی علمی ترکیب و به طور شفاهی بیان کنید. نمره ی شما در این بخش نه تنها به خوب صحبت کردن شما بلکه به محتوای دقیق و صحیح حرفهایتان نیز بستگی خواهد داشت. توانایی برای ترکیب مهارت های خواندن و شنیدن، به منظور ترکیب کردن اطلاعات، برای تضمین نمره ی بالا در بخش گفتاری آزمون تافل به روش iBT، اهمیت بسزایی دارد.

راهکارهایی برای Speaking در آزمون تافل

علاوه بر مهارت های آکادمیک که در بالا توضیح داده شد، چند راهکار مهم دیگر وجود دارد که با استفاده از آنها نه تنها می توانید نمره ی خوبی در این بخش از آزمون کسب کنید، بلکه قادر خواهید بود در مراحل عالی تر تحصیلات نیز بر کیفیت و اثر بخشی مهارت گفتاری (Speaking) خود بیفزایید.

پرسش اول را پیش بینی کنید.

در ابتدای بخش گفتاری آزمون تافل، به طور معمول از شما خواسته می شود در مورد موضوعات آشنا صحبت کنید. اگر از قبل در مورد بعضی از موضوعاتی که حدس می زنید در ابتدای این بخش از آزمون مطرح خواهد شد، فکر کنید و پیش بینی هایی را انجام دهید، آمادگی خوبی برای پاسخ دادن به این نوع پرسش ها خواهید داشت. 15 تا 20 ثانیه، زمان کافی برای آماده شدن جهت صحبت در مورد پاسخ پرسش مطرح شده نخواهد بود، مگر اینکه از مزیت تفکر و پیش بینی قبلی برخوردار باشید.

ممکن است از شما خواسته شود یک شخص، یک مکان، یک فعالیت یا یک موضوع مورد علاقه تان را انتخاب و در مورد آن صحبت کنید. جهت آماده شدن برای پاسخگویی به این پرسش، سعی کنید قبل از شرکت در آزمون رسمی تافل، دقایقی را صرف فکر کردن به افراد، مکان ها، موضوعات، یا فعالیت های مورد علاقه ی خود کنید. حتی توصیه می شود در ذهن خود جمله های کوتاه یا بلندی را درباره ی موارد بالا بسازید و پس از اطمینان از صحت و دقت این جمله ها، آنها را در ذهن خود ذخیره نمایید تا به این ترتیب حین آزمون، فراخوانی جمله های مورد نیاز شما، با سرعت و دقت بیشتری انجام شود و ضمن صرفه جویی در وقت، به نمره ی بهتری هم نائل شوید. پس به طور خلاصه:

  • بعضی از جواب های احتمالی را از قبل در ذهن خود آماده و ذخیره کنید.
  • این جواب ها را با صدای بلند برای خود بخوانید و تکرار کنید.

برای پاسخ های خود مثال ها و دلایلی را ذکر کنید.

به طور معمول، دستورالعمل های بخش گفتاری در آزمون تافل از شما می خواهند پاسخ های خود را با ذکر مثال ها و دلایلی توام سازید. عادت کنید همیشه بعد از ابراز عقیده ی خود از کلمه ی زیرا (because) استفاده کنید و حداقل دو دلیل برای تقویت یا اثبات موضع خود بیان نمایید. با رعایت این نکته، در آینده به متفکر و سخنگوی بهتری تبدیل خواهید شد. به دو مثال زیر که نکته ی یاد شده در آنها رعایت شده است، توجه کنید:

Example 1:

My favorite pastime is traveling because I like to meet people and I enjoy learning about different places.

Example 2:

My favorite city is San Diego because the climate is beautiful year round and there are many interesting sights in or near the city.

پس به طور خلاصه:

  • عادت کنید بعد از ابراز عقیده یا بیان موضع خود، کلمه ی because را بیاورید.
  • حداقل دو مثال یا دو دلیل را برای تقویت یا اثبات موضع خود ذکر کنید.

با دقت به پرسشی که مطرح می شود توجه و آن را درک کنید.

برای آماده سازی و سازماندهی پاسخ خود، باید با دقت به پرسشی که مطرح می شود، گوش کنید و آن را درک کنید. چنانچه از شما خواسته شود عقیده ی خود را بیان کنید، باید عقیده ی خود را ابراز کنید و سپس یک جنبه از موضوع را بررسی کنید. اگر از شما خواسته شود که هر دو جنبه ی یک موضوع را بررسی و سپس موضع گیری کنید، باید تکلیف متفاوتی را انجام دهید. در چنین حالتی به خاطر داشته باشید که قبل از بیان موضع دقیق و شفاف خود، باید هر دو جنبه را بررسی کنید. پس به طور خلاصه:

  • پرسش را با دقت بخوانید و تکلیفی (نوع پاسخ) را که باید انجام دهید، درک کنید.
  • پاسخ لازم را به شکلی که خواسته شده است، ارائه کنید.

پیشنهادهای ویژه

معرفی منابع آزمون تافل

کاملترین بسته منابع آزمون تافل TOEFL

مجموعه ای کامل از منابع ضروری تافل، شامل کتابهای الکترونیکی، فایلهای صوتی و نرم افزار (شامل 58 مجموعه)

نرم افزار دوره کامل آموزش انگلیسی (ویژه اندروید)

نرم افزار اندروید دلفین همراه با صدا و تمرین، از الفبا تا سطوح بالا، به صورت کاملا خودآموز و بدون نیاز به استاد

به توانایی خود در ایجاد ارتباط، بیش از زیبایی لهجه اهمیت دهید.

هر کسی زبان انگلیسی را با لهجه ی خاصی صحبت می کند. مردم استرالیا زبان انگلیسی را با لهجه ی استرالیایی، مردم آمریکا با لهجه ی آمریکایی و … صحبت می کنند. در آزمون تافل نکته ی مهم آن هست که شنونده یا ارزیاب بتواند آنچه را که بیان می کنید، درک کند. البته شکی نیست که تلاش برای بهبود لهجه، مورد تایید و امری منطقی است، اما در آزمون تافل و در زندگی آکادمیک و حرفه ای شما، توانایی برای ایجاد ارتباط با دیگران به عنوان نکته ی اصلی در نظر گرفته می شود. پس به طور خلاصه:

  • به عنوان یک داوطلب شرکت در آزمون تافل لهجه ی موجود خود را بپذیرید.
  • توانایی و اعتماد به نفس خود را برای ایجاد ارتباط با دیگران افزایش دهید.

صحبت کردن خود را با اطمینان و اعتماد به نفس توام سازید.

اگر با صدای ضعیفی صحبت کنید یا لحن تردید آمیزی داشته باشید، یا اینکه هنگام صحبت کردن مرتبا عذرخواهی کنید، ممکن است تاثیری منفی بر شنونده یا ارزیاب آزمون داشته باشید. به طور مثال، شنونده یا ارزیاب ممکن است فکر کند شما فاقد اعتماد به نفس هستید یا پاسخ صحیح را نمی دانید. سعی کنید با صدای بلند و رسا صحبت کنید و حین ملایم بودن با اعتماد به نفس به نظر بیایید. پس به طور خلاصه:

  • با صدای بلند و رسا صحبت کنید.
  • اعتماد به نفس داشته باشید.

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
لطفا محصول اضافی مورد نظر را انتخاب کنید
اسکرول به بالا