تقویت مهارت شنیداری تافل [با راهکارهای طلایی] – بخش 5

آمادگی برای آزمون تافل + راهکارهای طلایی

✍️ برای اینکه در آزمون تافل و یا هر آزمون دیگری موفق شویم، نیاز داریم آمادگی لازم را کسب کنیم. برای موفقیت در آزمون ها باید مهارت های چهارگانه ی زبان انگلیسی را تقویت کنیم. تا این بخش که همراه ما بودید، راهکارهای مربوط به بخش خواندن و شنیدن را ارائه داده ایم. این راهکارها به شما کمک خواهند کرد که ابتدا به چه صورت برای آزمون مطالعه کنید و بعد چگونه به سوالات آزمون تافل پاسخ دهید. این بخش ها و راهکارها را با دقت مطالعه کنید. در بخش های بعدی مهارت های دیگر را نیز خدمت شما عزیزان ارائه خواهیم داد. در این بخش با تقویت مهارت شنیداری در آزمون تافل در خدمت شما هستیم.

راهکارهایی برای بخش شنیداری در آزمون تافل به روش IBT

آماده شوید

قبل از اینکه بخش شنیداری آزمون تافل به روش IBT را شروع کنید ولوم گوشی خود را تنظیم کنید. این کار را حتما قبل از شروع پخش اولین پرسش انجام دهید. بعد از شروع بخش شنیداری آزمون، ممکن است دیگر فرصتی برای تنظیم گوشی نداشته باشید. می توانید قبل از آزمون اصلی و هنگام تمرین با تست های نمونه، تنظیم کردن ولوم را آنقدر تمرین کنید که با یکبار تنظیم ولوم قبل از آزمون اصلی، دیگر نیازی به تکرار این کار نداشته باشید؛ سپس آماده ی شنیدن شوید. دستور العمل ها طولانی و کسل کننده اند، به خصوص اگر شما قبلا از طریق تست های نمونه با این دستور العمل ها آشنا شده باشید. در هر صورت تمرکز خود را حفظ کنید و آماده ی شنیدن اولین کلمه ای باشید که به اولین متن شنیداری مربوط می شود. پس به طور خلاصه:

✔️ ابتدا ولوم را تنظیم کنید.

✔️ آماده ی شنیدن باشید.

بررسی اولیه

مقدمه های مربوط به مکالمه ها و سخنرانی های کلاسی شامل اطلاعات مهمی است که به شما کمک می کند ذهن خود را برای شنیدن آماده کنید. برای مثال، گوینده ممکن است بگوید: “حالا برای گوش کردن به بخشی از یک سخنرانی در کلاس تاریخ آماده شوید.” وقتی به مقدمه گوش می کنید، با دو واقعیت مهم و مفید آشنا می شوید. اول اینکه متوجه می شوید بزودی به یک سخنرانی گوش خواهید کرد. دوم اینکه سخنرانی یاد شده درباره ی تاریخ خواهد بود. پس به طور خلاصه:

✔️ به مقدمه های متن های شنیداری به دقت گوش کنید.

✔️ نگاه کوتاهی به تصویری که در صفحه ی رایانه می بینید، بیندازید.

به تصاویر افراد و اشیایی که احتمال دارد طی گوش کردن به متن شنیداری برایتان پخش شود، دقت کنید

به طور کلی، تصاویر افراد برای ایجاد تمرکز و جهت دهی به سوی مکالمه ها و سخنرانی هاست، در حالی که تصاویر اشیا، تصاویر هنری، نقشه ها، جدول ها و ترسیم ها به معنا و مفهوم مکالمه ها و سخنرانی ها اشاره خواهند داشت. بر تصاویر افراد متمرکز نشوید. بر تصاویر دیگری که که طی گوش کردن به مکالمه ها و سخنرانی ها آنها را می بینید، متمرکز باشید تا به درک شما از آنچه که می شنوید کمک کنند. ممکن است تصاویر تکرار شوند. نگاه شما به عکس استاد و دانشجویان باید کوتاه باشد اما نسبت به تصاویر دیگر نگاه تیزبینانه تری داشته باشید. فراموش نکنید که در هر صورت، نگاه کردن شما به تصاویر نباید باعث کاهش توجه شما به متن شنیداری گردد. پس به طور خلاصه:

✔️ نگاه کوتاهی به تصاویر افراد کافی است.

✔️ نگاه دقیق تر شما باید به تصاویری که به درک محتوای متن کمک می کنند، معطوف باشد.

✔️ در هر صورت، نگاه کردن به تصاویر نباید آنچه را که مشغول شنیدن آن می باشید، تحت الشعاع قرار دهد.

پرسش ها و گزینه های پاسخ را که بر روی صفحه ی رایانه برای شما نمایش داده می شود، به دقت نگاه کنید

ممکن است به نظر شما بهتر باشد هنگام گوش کردن به مکالمه چشم های خود را ببندید و از نگاه کردن به صفحه ی رایانه خودداری کنید. اما فراموش نکنید که هنگام گوش کردن به پرسش مطرح شده در مورد مکالمه، بهتر است چشم هایتان باز باشد تا متن پرسش و گزینه های پاسخ را بر صفحه رایانه ببینید. از طریق انجام تست های مدل یا نمونه، بهترین حالت تعامل بین خودتان و صفحه ی رایانه را خواهید یافت. افراد از این نظر تفاوت هایی با هم دارند. پس به طور خلاصه:

✔️ حین گوش کردن به پرسش ها، چشم های شما باید پرسش ها و گزینه های پاسخ را بر روی صفحه ی رایانه ببینید.

✔️ برای تعامل بین خود و صفحه ی یارانه، یک نظماهنگ (ریتم) به وجود آورید.

با واژه ها و اصطلاحات مربوط به محیط دانشکده و دانشگاه آشنا شوید

مکالمه ها و سخنرانی هایی که در بخش شنیداری آزمون تافل به روش IBT می شنوید، در محیط های دانشگاهی و آکادمیک روی می دهند. فرا گرفتن واژه ها و عبارت ها به شما کمک می کند تا مکالمه های انجام شده بین کارکنان، اساتید و دانشجویان را در محیط های دانشگاهی انگلیسی زبان بهتر درک کنید. با تمرین و ممارست بیشتر در زمینه ی فراگیری این واژه ها، به سطحی از درک شنیداری خواهید رسید که شما را قادر می سازد بدون تمرکز بر معنای تک تک واژه ها بتوانید کاربرد و نقش جمله ها را دریابید. مثال هایی از نقش جمله ها عبارتند از: معذرت خواهی، ارائه توضیح، جلب نظر شنونده، یا تغییر دادن موضوع یک مکالمه. در ضمن، درک کاربردی آنچه که می شنوید به شما کمک خواهد کرد تا دیدگاه گوینده را تفسیر کنید و ماهیت اطلاعاتی (یا واقعیت یا ایده ای) را که ارائه می شود دریابید. برای تقویت توانایی شما در پاسخ دادن به پرسش های بخش شنیداری آزمون تافل به روش IBT، مطالعه ی دقیق و مکرر واژگان آکادمیک قویا توصیه می شود. پس به طور خلاصه:

✔️ واژگان آکادمیک را به خوبی بیاموزید.

✔️ سعی کنید سطح مهارت شنیداری خود را به سطح درک کاربردی جمله ها برسانید.

در ایجاد و حفظ تمرکز فکر بکوشید

گاهی محیطی که آزمون در آن برگزار می شود ایده آل نیست. اگر اتاق آزمون کوچک باشد، ممکن است شما صداهای ضعیفی را از گوشی های افراد دیگر یا صدای یادداشت نویسی آنها را بشنوید. این صداها ممکن است تمرکز شما را، به خصوص در بخش شنیداری آزمون، بر هم زند. گوشی شما باید طوری تنظیم شود که مانع رسیدن بیشتر این صداها به گوش شما شود، اما در هر صورت می توانید از روش های ساده ای برای افزایش تمرکز ذهن خودتان استفاده کنید. مشاهده شده است که بعضی از دانشجویان سعی می کنند با فشردن هدفون های خود بر گوش هایشان و محکم نگه داشتن آن حین شنیدن متن های شنیداری طولانی، تمرکز خود را افزایش دهند! اما ممکن است این کار در دسترسی شما به ماوس برای پاسخ دادن به پرسش ها دردسرهایی را ایجاد کند؛ مثلا باعث کندی حرکاتتان شود یا به نحوی تمرکز شما را بیشتر برهم زند. بعضی از دانشجویان ساعی گاهی می کوشند در محیطی همچون خوابگاه یا هر جای دیگری که ممکن است سر و صداهایی در آن وجود داشته باشد، به انجام یک آزمون نمونه بپردازند تا به این ترتیب بر آمادگی خود برای شرکت در آزمون تافل در یک محیط احتمالا غیر ایده آل بیفزایند. نکته مهمی که باید به خاطر داشته باشید، آن است که به طور معمول شما نمی توانید محیط برگزاری آزمون تافل را کنترل کنید یا تغییر دهید اما می توانید واکنش خود نسبت به چنین محیطی را کنترل کنید. با ثابت نگه داشتن نگاه خود بر روی صفحه ی رایانه و حفظ خونسردی خودتان، قادر به ایجاد تمرکز بیشتری خواهید بود. اگر محیط آزمون پر سر و صدا به نظر می رسد، عصبانی نشوید و از ورود فکرهای منفی به ذهن خود اجتناب کنید. اجازه ندهید احساساتتان بر تمرکز شما تاثیر منفی داشته باشد. پس به طور خلاصه:

✔️ بر روی مطالب آزمون متمرکز شوید.

✔️ آرامش خود را حفظ کنید.

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
لطفا محصول اضافی مورد نظر را انتخاب کنید
اسکرول به بالا