راهکارهای یادگیری لغات انگلیسی (TOEFL) – بخش 14

لغات آزمون تافل + 8 راهکار طلایی

مهم ترین راهکارهای یادگیری واژگان

اگر توانایی بالقوه ی شما برای موفقیت در آزمون تافل را به یک بدن یا کالبد تشبیه کنیم، واژه ها همچون خون اند که به تمام رگ های این بدن تزریق می شوند. به عبارت دیگر، افزایش دایره لغت از طریق روش های متنوع، توانایی و قابلیت شما را برای پاسخگویی به سوالات مطرح شده در همه ی بخش های این آزمون به طور قابل ملاحظه ای افزایش خواهد داد. بنابراین، با کمی دقت متوجه می شویدکه در همین ابتدا، به یک پرسش بسیار مهم پاسخ داده شد: “عمومی ترین و بهترین راهکار تضمین موفقیت در آزمون تافل چیست؟”

پرسش دوم این است که: “از چه راه ها و روش هایی می توان برای افزایش دایره لغت بهره جست؟” برای پاسخ دادن به این پرسش، در اینجا به مجموعه ای از روش های موثر برای یادگیری واژه ها اشاره می شود:

پیشنهادهای ویژه

معرفی منابع آزمون تافل

کاملترین بسته منابع آزمون تافل TOEFL

مجموعه ای کامل از منابع ضروری تافل، شامل کتابهای الکترونیکی، فایلهای صوتی و نرم افزار (شامل 58 مجموعه)

نرم افزار دوره کامل آموزش انگلیسی (ویژه اندروید)

نرم افزار اندروید دلفین همراه با صدا و تمرین، از الفبا تا سطوح بالا، به صورت کاملا خودآموز و بدون نیاز به استاد

تا آنجا که می توانید بخوانید و مطالعه کنید.

این راه افزایش دایره لغت در دراز مدت، عبارت است از مطالعه ی مطالب، متون و منابع مختلف زبان انگلیسی. به این ترتیب شما قادر خواهید بود به طور مستقیم با کاربرد واژه ها در جمله ها و عبارت ها آشنا شوید. به علاوه قادر خواهید بود قبل از مراجعه ی فوری به یک فرهنگ لغت برای یافتن معنای یک واژه ی جدید یا ناآشنا، قوه ی حدس زنی خودتان را بیازمایید. در واقع این روش معمول ترین و طبیعی ترین راه افزایش لغت است که بسیاری از ما در روند آشنا شدن با زبان اول خود، نیز از آن استفاده می کنیم.

اما در آموختن زبان دوم، به طور معمول افراد بنا به دلایل مختلف چنین مسیری را نمی پیمایند. متاسفانه رویارویی با آزمون هایی نظیر آزمون تافل، بخصوص برای داوطلبان ایرانی، یکی از مواردی است که از متوسل شدن افراد به روش های دراز مدت برای افزایش دایره واژگان خود ممانعت می کند. بنابراین بر ضرورت بهره مندی آنان نسبت به روش هایی که در کوتاه مدت به نتیجه می رسند، می افزاید.

از یک فرهنگ لغت استفاده کنید.

برای افزایش دایره لغت، می توان به یک فرهنگ لغت معتبر مراجعه کرد. برخی از واژه ها بیش از یک معنا دارند و در صورت مراجعه به یک فرهنگ لغت، بهتر است همه ی معانی واژه ی مورد نظر همراه با مثال های احتمالی ارائه شده، مطالعه و بررسی شود. شاید در ابتدا استفاده از یک فرهنگ لغت انگلیسی به انگلیسی برای بعضی از افراد آسان نباشد و بدین دلیل استفاده از فرهنگ انگلیسی به فارسی را ارجح بدانند. اما آنچه را که می توان به طور موکد توصیه کرد، استفاده ی داوطلبان حتی المقدور از فرهنگ لغت انگلیسی به انگلیسی است.

سعی کنید با ریشه ها، پیشوندها و پسوندهای مهم در زبان انگلیسی آشنا شوید.

ریشه ها، پیشوندها و پسوندهای متعددی که از زبان های لاتین و یونانی گرفته شده اند، اجزای تشکیل دهنده ی بسیاری از واژه های مدرن زبان انگلیسی هستند. بنابر تخمین، خاستگاه بیش از نیمی از کل واژگان انگلیسی از زبان های لاتین و یونانی است. پیشوندها و پسوندها به طور معمول، معنای کلمات و نقش دستوری آنها را تغییر می دهند و به عبارت دیگر مشتقات یک کلمه را می سازند.

شما مجبور به آموختن همه ی ریشه ها، پیشوندها و پسوندها در زبان انگلیسی نیستید اما آشنایی با مهم ترین آنها به شما توانایی تحلیل و حدس زدن معنای واژه ها را خواهد بخشید. این امر بر قدرت شما در زمینه ی تسلط بر واژه ها خواهد افزود. بنابراین می توان روش یاد شده را یک راهبرد اثربخش برای کسب آمادگی سریع برای شرکت در آزمون تافل در نظر گرفت.

واژه های مترادف و متضاد را بیاموزید.

در زبان انگلیسی کلمه های مترادف، کلمه هایی با معنای تقریبی یکسان اند، کلمات متضاد نیز به واژه هایی اطلاق می شود که معنای تقریبی آنها برعکس باشد. بنابراین تلاش برای یادگیری واژه های مترادف و متضاد (در صورت لزوم می توان از فرهنگ های مخصوص لغات مترادف و متضاد نیز استفاده کرد) گام موثری برای تقویت دایره لغات محسوب می شود.

واژه ها را از راه شنیدن نیز بیاموزید.

یکی از معایب سیستم آموزش زبان کشور ما، عدم توجه کافی به مهارت های شنیداری است. بارها مشاهده شده است دانشجویان دوره های کارشناسی ارشد قادر به درک کلمات نه چندان دشوار از راه گوش نیستند، در حالی که به محض مشاهده ی همان کلمات بر روی کاغذ (شکل نوشتاری)، به سرعت مفهوم آنها را در می یابند! بنابراین به درک واژه ها از راه شنیدن نیز اهمیت دهید تا توانایی و اعتماد به نفس شما برای افزایش دایره لغاتتان چند برابر شود.

ضمن اینکه چنین تلاشی، به طور قطع بر آمادگی شما برای شرکت در بخش شنیداری امتحان تافل خواهد افزود (به طور معمول بخش شنیداری امتحان تافل دشوارترین بخش این آزمون برای داوطلبان است.).

فهرستی از واژه ها را برای خود درست کنید.

اگر هنگام مطالعه مطالب و متون مختلف کمی حوصله به خرج دهید و واژه های جدید، دشوار یا ناآشنا را همراه با جملاتی که واژه های موردنظر در آنها به کار رفته اند، در یک دفتر یادداشت کنید؛ سپس با استفاده از یک فرهنگ لغت به بررسی آنها بپردازید، گام موثر و ملموسی را برای افزایش دایره لغات خود در کوتاه مدت برداشته اید. می توانید واژه ها یا جملات جدید را به فلش کارت هایی تبدیل کنید که همیشه و در همه جا همراه شما باشند. این روش لذت بخشی است که استفاده از زمان های به ظاهر مرده، برای یادگیری لغات را میسر می سازد.

خوشه های واژگانی را در ذهن خود به وجود آورید.

می توانید کلماتی با معانی مشابه یا تقریبا یکسان را بر روی کاغذ بنویسید و با استفاده از طرح های ساده ای آنها را با هم مرتبط سازید. تجربه نشان داده است که آموختن لغات به صورت خوشه ای بر توانایی ذهن شما برای یادآوری خوشه ای یا گروهی لغات خواهد افزود؛ به عبارت ساده تر همان طور که واژه ها را به طور گروهی آموخته اید، فراخوانی آنها از حافظه نیز به صورت گروهی انجام خواهد شد.

واژه های جدیدی را که آموخته اید، به کار ببرید.

آشنایی با دیکته، تلفظ و معنای یک کلمه لازم است، اما کافی نیست. برای کسب اطمینان از تسلط و مهارت خودتان در استفاده از یک واژه، باید بکوشید از آن لغت در گفتار و نوشتار خود استفاده کنید. استفاده ی مکرر از یک لغت باعث فعال سازی و فراخوانی سریع آن واژه در ذهن شما خواهد شد.

با برخی از روش های مهم یادگیری واژگان آشنا شدید. حالا پرسش مطرح شده آن است که آموختن چه بخشی از مجموعه ی عظیم واژگان انگلیسی می تواند داوطلبان آزمون تافل را یاری دهد. در اینجا سعی خود را کردیم تا زبان آموزان بر میزان آ»ادگی خود برای شرکت در آزمون تافل بیفزایند. منابع مجموعه واژگانی که می توانید برای شرکت در آزمون تافل مطالعه کنید:

پیشنهادهای ویژه

آموزش کلمات زبان انگلیسی از پایه

پکیج تخصصی آموزش لغات و افزایش دایره واژگان انگلیسی

پکیجی کامل از مجموعه های تخصصی یادگیری لغات، از سطح مقدماتی تا فوق پیشرفته

نرم افزار دلفین با قابلیت جعبه لایتنر (G5) و دیکشنری رایگان

لغات انگلیسی را به راحتی با جعبه لایتنر رایگان دلفین، سریعتر و بهتر حفظ کنید.

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
لطفا محصول اضافی مورد نظر را انتخاب کنید
اسکرول به بالا