آشنایی با اهمیت لغات در زبان انگلیسی (آزمون تافل) – بخش 13

آشنایی با فرهنگ لغات انگلیسی

به جرات می توان گفت، مهم ترین بخش از فرآیند یادگیری یک زبان خارجی و تسلط تدریجی در آن، مهارت زبان آموز در بهره گیری از روش های کارآمد برای افزایش دایره واژگانی است. درواقع روند فراگیری واژه ها، حتی در زبان مادری روندی دایمی است که بهتر است هرگز متوقف نشود. یک زبان آموز موفق کسی است که می داند تعداد دقیق واژه ها در هیچ زبان زنده ای مشخص نیست و تلاش او برای یادگیری واژه های افزون تر، یک تلاش مستمر خواهد بود. این قاعده کلی، برای موفقیت در آزمون تافل به روش iBT، و همه ی آزمون های دیگری که در زمینه ی سنجش مهارت های مختلف افراد در زبان انگلیسی برگزار می شود، صدق می کند.

در این بخش، پس از اشاره به اهمیت واژه ها از گذشته ی دور تا به حال، راهکارهای چندی برای افزایش کیفیت لغت آموزی آورده شده است. با توجه به تفاوت های موجود میان افراد مختلف از نظر عادت های مطالعه، توصیه می شود هر داوطلب با توجه به ویژگی های شخصیتی و عادت های خاصی که برای مطالعه دارد، راهکارهای مناسب را از میان هشت روش ارائه شده، انتخاب کند.

در ضمن، مدعی نیستیم که روش دیگری به جز این روش ها وجود ندارد و معتقدیم افراد می توانند با روش های ابتکاری و شخصی خودشان هم، در مسیر موفقیت گام بردارند. راه های زیادی برای رسیدن به هدف و موفقیت وجود دارد، بکوشید تا کوتاه ترین راه را انتخاب کنید.

پیشنهادهای ویژه

آموزش کلمات زبان انگلیسی از پایه

پکیج تخصصی آموزش لغات و افزایش دایره واژگان انگلیسی

پکیجی کامل از مجموعه های تخصصی یادگیری لغات، از سطح مقدماتی تا فوق پیشرفته

نرم افزار دلفین با قابلیت جعبه لایتنر (G5) و دیکشنری رایگان

لغات انگلیسی را به راحتی با جعبه لایتنر رایگان دلفین، سریعتر و بهتر حفظ کنید.

عظمت و شکوه واژه ها از گذشته های دور تا زمان حال

بشر همواره ایمان و اعتقاد محکمی به قدرت واژه ها داشته است. انسان اولیه معتقد بود دانستن نام یک شی، به معنای شناختن آن شی و تسلط بر آن است. به همین دلیل انسان های اولیه نام های خود را از دشمنانشان مخفی نگه می داشتند تا مانع از استیلای دشمن بر خودشان شوند. حتی امروزه سنت نامگذاری مجدد کودکی که به سختی از چنگال مرگ گریخته باشد، در میان عده ای مردم رایج است. دلیل این امر را می توان در باور این گروه از افراد، مبنی بر همراه و همنام بودن نام جدید با معنای زندگی تازه و حیات مجدد، جستجو کرد.

در زبان انگلیسی، ریشه یابی کلمه name ارتباط میان نامیدن و شناختن را نشان می دهد. name از واژه لاتین nomen گرفته شده است که معنای اصلی آن چیزی است که به وسیله ی آن یک شی شناخته می شود. واژه nomen نیز خود از nosco یا gnosco به معنای دانستن یا شناختن گرفته شده است.

افسانه ها، داستان ها و فرهنگ عامه (فولکور) و متون مذهبی نیز در برگیرنده شواهد و مدارک کافی برای اثبات ایمان و اعتقاد محکم بشر به واژه هاست.

برای ساختن پایه و اساس منطقی برای ایمان بشر به قدرت و تنوع واژه ها، می توان به تحول واژه ی یونانی logos (به معنای کلمه یا واژه) اشاره کرد. واژه ی logos از کلمه ی lego گرفته شده است. lego معانی متعددی دارد که از آن جمله می توان به نظم دادن، اندیشیدن، گفتن، یا صحبت کردن اشاره کرد. بنابراین، نظم دادن به کلمه ها در ذهن به معنای صحبت کردن است. در نتیجه، می توان استنباط کرد که logos به معنی گفتار برونی و گفتار درونی (اندیشه) نیز باشد. در واقع، بسیاری از فیلسوفان معتقدند بدون گفتار درونی یا ذهنی، ما قادر به تفکر نیستیم.

واژه ها در یونان و رم باستان

یونانیان را بزرگترین متفکران دنیای باستان می دانیم. آنها با تحقیق در مورد انسان، طبیعت و خدایان، مشاهدات و استنتاجهای خود را به زبان باشکوهی که انعکاس آن طی قرن ها ادامه داشته است، ثبت یا بیان می نمودند. “هومر” با زبان و واژگان سحرانگیز خود، عصر پرشکوه و قهرمانانه ی یونان باستان را به تصویر کشیده و جاودانه ساخته است. “سوفوکل” دیدگاهی غم انگیز نسبت به زندگی، که انسان محدود و فانی را به عالم نامحدود متصل می کند، را با واژگان فاخر و شکوهمندی بیان کرده است. مهمتر از همه فراموش نکنیم تنها از طریق قدرت و زیبایی زبان و واژگان بوده است که فلسفه ی “افلاطون” به شکل گیری و تکامل اندیشه ی مردم غرب کمک شایانی کرده است.

یونانی ها برای زبان خود ارزش فراوانی قائل بودند، بنابراین کسانی را که با فصاحت به این زبان صحبت می کردند یا نثر و نگارش روانی از این زبان داشتند، گرامی می داشتند.

رومی ها نیز همچون یونانیان به قدرت واژه ها و گفتار اعتقاد محکمی داشتند. “سنکا” نمایشنامه های خود را بیشتر برای این می نوشت که از آنها به عنوان تمرین و تکلیف در مدارس و آموزشگاه های روم باستان استفاده شود. “ژولیوس سزاز” تنها یک سردار کشور گشا نبود، بلکه یک سیاستمدار، یک سخنران و یک مورخ نیز بود که به واژه ها و کلام عشق می ورزید. او در نوشتن گزارش جنگ های گالیک همان دقت و وسواسی را به کار برد که در فرماندهی جنگ ها از او دیده شده بود. “سیسرو“، “اوید“، “هوراس“، “ویرژیل” و دیگران با تبدیل زبان عامیانه مردم روم باستان به یک زبان ادبی، فرهیخته، پیراسته و روان، آن را چنان تعالی بخشیدند که به وسیله ای برای ارتباط بین المللی در تمام دوره ی قرون وسطا و بخشی از دوره ی رنسانس تبدیل شد.

دغدغه ی جهانی برای واژه ها

در همه ی دوره های زندگی بشر متمدن، مردم ارتباط نزدیکی با زبان داشته اند و کوشیده اند تا ضمن حفظ زبان خود از آلودگی و انحطاط، آن را توسعه دهند. بهترین مثال در زمینه ی چنین تلاشی، تاسیس آکادمی فرانسه در سال 1635 بود که از بدو تاسیس، یکی از مهمترین تلاش های خود را وقف گردآوری و ویرایش دائمی یک فرهنگ لغت فرانسوی کرده است. همچنین، این آکادمی با بررسی آثار ادبی، موضع خود را در مورد آنها اعلان می کند.

طی قرن هجدهم تلاش هایی برای تاسیس یک آکادمی انگلیسی برای حفاظت و توسعه زبان انگلیسی انجام شد. در همین راستا “جاناتان سویفت” پیشنهاد پرشوری را برای تاسیس یک آکادمی انگلیسی مطرح کرد، اما ثمری نداشت. با وجود این، در قرن هجدهم رساله های متعددی به زبان انگلیسی نگاشته شد که شاید مهم ترین آنها دیکشنری “ساموئل جانسون” بود. دیکشنری او اولین دیکشنری انگلیسی است که بر مبنای اصول فرهنگ نویسی مدرن تدوین شده است.

استیلای واژه ها در جهان امروز

اگرچه دیگر به قدرت جادویی واژه ها اعتقادی نداریم، اما اعتقادمان به واژه ها نه تنها کم نشده است، بلکه افزایش نیز یافته است. امروزه بیش از هر زمانی در گذشته، از واژه های متنوع تر به شیوه های گوناگون و برای نیل به هدف های پیچیده تر استفاده می کنیم. در واقع، ما در دریایی از واژه ها غوطه وریم یا به تعبیر “ایزابل آلنده“، نویسنده شیلیایی، هوایی که تنفس می کنیم سرشار از واژه هاست. رسانه های گروهی، شامل مطبوعات، رادیو، تلویزیون و سینما، همراه با پدیده ی بزرگی به نام اینترنت (شبکه ی جهانی اطلاعات)، مغزهای ما را بمباران می کنند. به کمک واژه ها سرگرم می شویم و آموزش می بینیم، و گاه به وسیله ی برخی واژه ها وسوسه می شویم، فریب می خوریم، یا لعن و نفرین می شویم. بنابراین، امروزه باید مجموعه ی متنوعی از واژه ها را بدانیم. در واقع واژه ها جز تفکیک ناپذیر زندگی در دوره ی آغازین هزاره ی سوم میلادی اند.

پژوهش های انجام شده در سال های اخیر نشان داده است، صرف نظر از چگونگی تعریف موفقیت، درجه بالایی از سازگاری بین حجم واژگان (دایره لغت) یک شخص یا میزان موفقیت او در زندگی اش وجود دارد؛ بنابراین بعید است کسی در مورد اهمیت و اثر بخشی واژه ها دچار تردید شود. داشتن مجموعه ی وسیعی از واژه ها در ذهن و برخورداری از توانایی صحبت کردن و نوشتن با استفاده از آن واژه ها، برای پیشرفت ذهنی، کسب موفقیت و لذت بسیار مهم است. با مجهز شدن به یک دایره لغت خوب، می توان با اعتماد به نفس بیشتری زندگی کرد و از توانایی ها و فرصت های موجود، استفاده بیشینه را به عمل آورد.

پس از این مقدمه کوتاه در مورد اهمیت، زیبایی و قدرت واژه ها از زمان های گذشته تا به حال، دامنه ی بحث را محدود می کنیم و در قسمت بعدی، به موضوع یادگیری واژه ها برای شرکت در آزمون تافل می پردازیم.

پیشنهادهای ویژه

معرفی منابع آزمون تافل

کاملترین بسته منابع آزمون تافل TOEFL

مجموعه ای کامل از منابع ضروری تافل، شامل کتابهای الکترونیکی، فایلهای صوتی و نرم افزار (شامل 58 مجموعه)

نرم افزار دوره کامل آموزش انگلیسی (ویژه اندروید)

نرم افزار اندروید دلفین همراه با صدا و تمرین، از الفبا تا سطوح بالا، به صورت کاملا خودآموز و بدون نیاز به استاد

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
لطفا محصول اضافی مورد نظر را انتخاب کنید
اسکرول به بالا