لهجه ها و گویش های مختلف زبان انگلیسی + معرفی منابع

لهجه و گویش های مختلف زبان انگلیسی + معرفی منابع

با گوش دادن به لهجه های مختلف به زبان انگلیسی خود تنوع دهید. گویش ها روش های مختلف یک زبان هستند که در مناطق خاص یا در میان افراد خاص صحبت می شود. آنها ممکن است روش متفاوتی برای تلفظ برخی کلمات یا صداها داشته باشند، یا از عباراتی استفاده کنند که دیگران از آن استفاده نمی کنند.

زبان انگلیسی هم به همین صورت است. در انگلستان، آمریکا، استرالیا، ایرلند و چند کشور دیگر، همه با لهجه‌های خاص خود صحبت می کنند. صدای افرادی که اهل نیویورک هستند با افرادی که اهل تگزاس هستند، بسیار متفاوت است!

پیشنهادهای ویژه

بهترین پکیج منابع آموزش تلفظ و لهجه زبان انگلیسی

بهترین پکیج تخصصی تلفظ و لهجه انگلیسی (26 مجموعه)

کاملترین بسته برای یادگیری اصولی تلفظ و اصلاح لهجه انگلیسی، با این مجموعه اعتماد به نفس کافی را پیدا خواهید کرد

نرم افزار دوره کامل آموزش انگلیسی (ویژه اندروید)

نرم افزار اندروید دلفین همراه با صدا و تمرین، از الفبا تا سطوح بالا، به صورت کاملا خودآموز و بدون نیاز به استاد

چرا یادگیری لهجه صحیح انگلیسی مهم است؟

وقتی در حال یادگیری زبان انگلیسی هستید، باید تصمیم بگیرید که چگونه آن را یاد بگیرید. آیا باید یک سریال فوق العاده آمریکایی مانند «Friends» را تماشا کنید یا از مطالب آموزشی “British Council” استفاده کنید؟

به عبارت دیگر، آیا می خواهید مانند یک ستاره سینمای هالیوود اهل کالیفرنیا صحبت کنید یا یک دانشمند شیک از بریتانیای کبیر مانند «Benedict Cumberbatch»؟ تصمیم شما می تواند تفاوت بزرگی ایجاد کند، حتی اگر در ابتدا متوجه آن نباشید. گویش های مختلف می توانند متفاوت باشند…

  • املا
  • عبارات رایج
  • تفاوت در گفتار (تلفظ و لهجه)

حتی گاهی اوقات، آنها کلمات کاملاً متفاوتی برای موارد مشابه دارند!

اکنون که می بینید این تصمیم چقدر مهم است، احتمالاً سؤال دیگری دارید: چگونه یک گویش یا لهجه را انتخاب کنید؟

انتخاب یک گویش انگلیسی

همه چیز به دلیل یادگیری زبان انگلیسی بستگی دارد. آیا قصد مهاجرت به یک کشور انگلیسی زبان یا تحصیل در آن را دارید؟ آیا امیدوارید با انگلیسی زبانان مادری شغلی پیدا کنید؟ یا فقط می خواهید بتوانید به زبان انگلیسی به صورت آنلاین ارتباط برقرار کنید؟

به دلیل خود برای یادگیری زبان انگلیسی فکر کنید. در این صورت انتخاب لهجه و گویش مورد نظر، بسیار آسان تر خواهد بود.

اگر فقط می خواهید از فیس بوک یا توییتر به زبان انگلیسی استفاده کنید، می توانید هر لهجه ای را که دوست دارید یاد بگیرید. اما اگر برای شغل در انگلستان درخواست داده اید، احتمالاً می خواهید در مورد املا و تلفظ انگلیسی بیاموزید. اگر می دانید به کدام قسمت از انگلستان می خواهید بروید، حتی خیلی بهتر می تواند باشد و شما را در انتخاب لهجه درست تر کمک خواهد کرد! فقط در این کشور جزیره ای کوچک، لهجه ها و روش های صحبت کردن مختلف و زیادی وجود دارد.

چرا به لهجه های انگلیسی گوش کنیم؟

خوشبختانه برای شما، منابع مختلف زیادی وجود دارد که می توانید از آنها برای شنیدن نحوه صحبت کردن مردم در سراسر جهان استفاده کنید. شنیدن روش های مختلف صحبت کردن، می تواند بسیار جالب باشد. همچنین می تواند بسیار مفید باشد. در اینجا می توانید دلیل گوش دادن به لهجه های مختلف انگلیسی را یاد بگیرید:

  • اگر قبلاً با یک لهجه مورد نظر آشنایی نداشته باشید، در صورت لزوم و استفاده از آن، درک آن لهجه و گویش می تواند دشوار باشد.
  • گوش دادن به صحبت های مردم به زبان انگلیسی، به طور طبیعی به شما می آموزد که مردم در واقع چگونه صحبت می کنند. در واقع صحبت کردن آنها هم بسیار مهم است، نه فقط تمرکز روی نحوه صحبت کردن آنها.
  • با گوش دادن به روش‌های مختلف صحبت کردن به زبان انگلیسی در سراسر جهان، می‌توانید نسبت به نحوه صحبت کردنتان به انگلیسی اطمینان بیشتری داشته باشید.

وب سایت هایی برای گوش دادن به لهجه های انگلیسی

International Dialects of English Archive

International Dialects of English Archive (یا IDEA) یک وب سایت با حجم عظیمی از فایل های ضبط شده از سراسر جهان است. IDEA صدای افراد را در حال خواندن یک داستان کوتاه ضبط کرد که این عمل به طور خاصی، برای شنیدن روش‌های مختلف تلفظ صداها در زبان انگلیسی است.

در IDEA، می‌توانید به لهجه‌ ها بر اساس کشور، محل سکونت، جنسیت یا سن گوش دهید. شما می توانید به زبان مادری انگلیسی افراد، از همه نوع لهجه و گویش هایی گوش دهید. حتی می‌توانید صدای کسی را بشنوید که در یک مکان انگلیسی زبان به دنیا آمده است اما بعداً به مکان دیگری نقل مکان کرده است. جستجو کنید و در مورد تمام روش های شگفت انگیز مردم انگلیسی زبان اطلاعات به دست آورید!

Dialect Blog

Dialect Blog به نحوه صحبت مردم در مناطقی از آمریکا، انگلستان و ایرلند می پردازد. می توانید منطقه خاصی را که به آن علاقه دارید پیدا کنید و متوجه شوید که آن منطقه چه نوع گویش یا لهجه ای دارد. درک توضیحات ممکن است برای هر کسی که زبان شناس نیست، دشوار باشد، اما این وب سایت عالی، مکانی برای یافتن تفاوت های هر گویشی است.

به عنوان مثال، می توانید یاد بگیرید که مردم نیوانگلند (ایالت های شمال شرقی آمریکا) اغلب صدای “r” را در انتهای کلمات تلفظ نمی کنند. بنابراین کلمه “car” بیشتر شبیه “cah” به نظر می رسد.

British Library

British Library دارای مجموعه ای عالی از موارد ضبط شده، از نقاط مختلف کشورها است. در هر صدای ضبط شده، افراد به روشی که به طور معمول و روزانه صحبت می کنند، در این ضبط ها هم صحبت کرده اند، بنابراین می توانید عباراتی را که در مکالمات روزمره خود استفاده می کنند، بشنوید.

هر صدای ضبط شده همچنین توضیحی در مورد اینکه چه چیزی آن لهجه را منحصر به فرد می کند را دارد. بنابراین اگر مطمئن نیستید به چه چیزی گوش دهید، خواندن توضیحات می تواند به شما کمک کند، تفاوت های گفتار را بشنوید.

Speech and Accent Archive

اگر بیشتر به لهجه‌ های آمریکایی یا استرالیایی علاقه دارید، می‌توانید یادگیری آنها را در Speech and Accent Archive پیدا کنید. در اینجا، می‌توانید به لهجه‌ های مردم در سرتاسر جهان، در حین صحبت کردن یک عبارت، گوش دهید.

برای شنیدن صحبت های افراد، از یک منطقه خاص، می توانید بر اساس منطقه جستجو کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه زبان، می‌توانید بر اساس زبان جستجو کنید.

LibriVox

تاکنون شنیده اید که انگلیسی زبانان بومی چگونه زبان انگلیسی را تلفظ می کنند. یا در مورد افرادی که انگلیسی را به عنوان زبان دوم یاد گرفته اند چه؟ آیا به صحبت کردن آنها دقت کرده اید؟ نحوه صحبت کردن شما به زبان انگلیسی به همان اندازه که اکنون در کجا زندگی می کنید، به جایی که اهل آن هستید هم بستگی دارد.

“جشن گویش ها و لهجه ها” در LibriVox مجموعه ای از 35 صدای در حال خواندن یک قطعه است. به شما این امکان را می دهد که مردم انگلیسی را با لهجه های مختلف بشنوید. شما می توانید انگلیسی زبانان بومی کشورهای مختلف را بشنوید.

Sound Comparison

انگلیسی یک زبان ژرمنی است. زبان ژرمنی بخشی از گروهی از زبان ها است. سایر زبان های ژرمنی عبارتند از: آلمانی، هلندی و ییدیش. Sound Comparison یک وب سایت سرگرم کننده است که به شما نشان می دهد انگلیسی چقدر متفاوت (یا مشابه) با سایر زبان های ژرمنی است.

شنیدن اینکه چگونه یک کلمه می تواند در زبان هایی که نزدیک به هم هستند، متفاوت به نظر برسد، جالب است.

FluentU

برای شنیدن بسیاری از لهجه های مختلف انگلیسی، FluentU کلیپ های رسانه ای واقعی از بسیاری از کشورهای انگلیسی زبان دارد. این کلیپ های رسانه ای سرگرم کننده، تریلر یا تیزر فیلم، موزیک ویدئو، گزارش های خبری و … هستند. این ویدئوها همچنین دارای ابزارهای یادگیری هستند که به شما کمک می‌کنند بفهمید که سخنرانان بومی چه می‌گویند. برای مثال، اگر نمی‌توانید لهجه را بفهمید، زیرنویس‌ ها و رونوشت‌ ها مفید هستند. زیرنویس ها تعاملی هستند. به این معنی که می توانید روی هر کلمه ای کلیک کنید تا معنی و جملات مثال آن را ببینید یا به تلفظ آن گوش دهید.

لهجه های انگلیسی در برنامه های تلویزیونی و فیلم ها

وب سایت های فوق می توانند به شما در شنیدن لهجه های مختلف کمک کنند، اما آنها به نمونه های کوتاه محدود می شوند. اگر واقعاً می‌خواهید گویش‌ هایی را بشنوید که به طور طبیعی استفاده می‌شود، سعی کنید برنامه‌ ها و فیلم‌ های تلویزیونی را از منطقه مورد علاقه خود تماشا کنید.

سریال «Friends» (که در بالا به آن اشاره کردیم) برای تقویت لهجه نیویورکی خوب است. Nancy Donovan لهجه بوستونی دارد. نیویورک و بوستون در واقع بسیار نزدیک به هم هستند، اما با تلفظ های بسیار متفاوت! می‌توانید فهرستی از نمایش‌ ها و فیلم‌ ها با لهجه‌ های مختلف آمریکایی را در TV Tropes پیدا کنید.

«Downton Abbey» برای شنیدن لهجه‌ های انگلیسی عالی است. می توانید بشنوید که این تفاوت نه تنها به دلیل موقعیت مکانی بلکه موقعیت اجتماعی ( پول و نوع شغل شما) هم می تواند باشد.

برنامه هایی که امروزه تولید می شوند، مانند “The IT Crowd”  حتی بهتر هم هستند. این نمایش، گفتاری واقع گرایانه و مدرن تری دارد و گویش های مختلفی هم دارد. (مثلا یکی از شخصیت ها ایرلندی است).

بسیاری از نمایش ها گویش ها و لهجه ها را با هم ترکیب می کنند. به عنوان مثال، “Lie To Me” یک شخصیت اصلی دارد که انگلیسی است.

نمایشی عالی، مانند “Leverage” دارای شخصیت هایی از سراسر جهان است. در این نمایش می توانید لهجه هایی از جنوب آمریکا تا بریتانیا را بشنوید.

به خاطر داشته باشید که برخی از بازیگران از لهجه های ساختگی استفاده می کنند. یکی از نمونه ها، Gillian Anderson است. او آمریکایی است، اما از لهجه غلیظ بریتانیایی در نمایش نتفلیکس “The Fall” استفاده می کند. سعی در کپی کردن لهجه های جعلی می تواند سرگرم کننده باشد. اما اگر یک گویش معتبر (واقعی) می‌خواهید، می‌توانید در IMDb بررسی کنید که یک بازیگر اهل کجاست.

پادکست ها و کتاب های صوتی

اگر برای یادگیری زبان انگلیسی به پادکست‌ ها یا کتاب‌ های صوتی گوش می‌ دهید، احتمالاً می‌توانید خواننده‌ ای پیدا کنید که از گویش مورد علاقه شما استفاده کند. برای شنیدن یک لهجه آرام بریتانیایی، می‌توانید به کتاب‌ های خوانده شده توسط Stephen Fry گوش دهید. برای یک راوی آمریکایی عالی، Ron McLarty را امتحان کنید. می‌توانید کتاب صوتی او را بشنوید که “Inherent Vice” نوشته Thomas Pynchon را خوانده است.

برخی از کتاب های صوتی حتی بیش از یک خواننده دارند. یک مثال خوب، “The Golden Compass” از Philip Pullman’s است. این کتاب صوتی توسط نویسنده، خوانده می شود، اما یک شخص جداگانه نیز دارد که صحبت شخصیت ها را، او می خواند.

پادکست یکی دیگر از راه های عالی برای شنیدن لهجه های مختلف است. گفتار در پادکست ها بیشتر طبیعی و محاوره ای است. برای گوش دادن به لهجه های استرالیایی، می توانید به وب سایت Oz Podcasts نگاهی بیندازید. برای فهرستی از پادکست های بریتانیا، British Podcast Awards را بررسی کنید.

پادکست‌ها می‌توانند درباره هر چیزی باشند، بنابراین می‌توانید به راحتی موردی را که به آن علاقه دارید، پیدا کنید. شاید دوست داشته باشید درباره حقایق جالب مانند 99% Invisible بشنوید. یا حتی می توانید podcast about horses را بشنوید. لیست های زیادی از پادکست های عالی وجود دارد که ممکن است دوست داشته باشید.

اکنون اطلاعات بیشتری در مورد نحوه صحبت انگلیسی در سراسر جهان دارید. پس شروع کنید!

پیشنهادهای ویژه

بهترین پکیج منابع آموزش تلفظ و لهجه زبان انگلیسی

بهترین پکیج تخصصی تلفظ و لهجه انگلیسی (26 مجموعه)

کاملترین بسته برای یادگیری اصولی تلفظ و اصلاح لهجه انگلیسی، با این مجموعه اعتماد به نفس کافی را پیدا خواهید کرد

نرم افزار دوره کامل آموزش انگلیسی (ویژه اندروید)

نرم افزار اندروید دلفین همراه با صدا و تمرین، از الفبا تا سطوح بالا، به صورت کاملا خودآموز و بدون نیاز به استاد

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
لطفا محصول اضافی مورد نظر را انتخاب کنید
اسکرول به بالا