یادگیری صحبت کردن به زبان انگلیسی؛ همراه با معرفی منابع – بخش 1

آموزش مهارت گفتار انگلیسی + معرفی منابع
  1. ارکان مهارت گفتار
  2. حوزه های مهارت گفتار
  3. نمونه سوال مهارت گفتار
  4. معرفی منابع

ارکان مهارت گفتار

برای تسلط به مهارت گفتار زبان آموز باید دو جریان را به صورت همزمان جلو برد:

1. یادگیری واژه (به صورت موضوعی) 2. فراگیری ساختارهای زبان

یادگیری موضوعی واژه

در این قسمت بنا نیست پیرامون نحوه یادگیری واژه صحبت شود، بلکه تنها، کاربرد واژه و نحوه به کارگیری آن در مهارت گفتار مورد بحث قرار می گیرد. واژه را می توان به صورت موضوعی و مدون و یا به صورت غیر موضوعی و بدون شاکله یاد گرفت. آنچه در مهارت گفتار دارای الویت می باشد، فراگیری موضوعی واژه هاست که در کتاب های بسیاری رعایت شده است. بهترین روش برای یادگیری موضوعی واژه، مجموعه سه جلدی Oxford word skill و یا لغت نامه های تصویری همچون Oxford picture dictionary می باشد. این اقدام زبان آموز را قادر می سازد در حوزه های مختلف صحبت کند. بهتر است دفتری برای تقویت مهارت گفتار آماده شود به این ترتیب که در هر چند صفحه، یک عنوان یادداشت شود. برای مثال: transportation, family, politics, nature, … و بعد به مرور زمان، ذیل هر کدام از این عناوین نکاتی ذکر گردد. هر بار که فرد مجموعه ای از لغات را حفظ می کند و یا متون مختلف را مطالعه می نماید، با کلمات جدیدی مواجه می شود که آن ها را متناسب با موضوعات دفتر خود، می تواند ذیل هر عنوان وارد کند. حتی یک قاعده دستوری و یا یک اصطلاح نیز می تواند ذیل عناوین ذکر گردد. پس از گذشت مدتی از انجام این کار، در حوزه های مختلف مطالب ارزشمندی آماده شده است. این عناوین عامدانه به صورت عام انتخاب شده که زبان آموز را قادر سازد پیرامون موضوعات متنوع ایده بگیرد و تکلم کند.

فراگیری ساختار

یک زبان آموز باید با ساختارهای زیادی آشنا باشد. بسیاری از قالب های ساختاری موجود در یک زبان زایاست و از هر یک می توان جملات متعددی با پایه و زمینه مشترک، تولید نمود. در مهارت گفتار اکثر این ساختارها از فایل های صوتی و در درجه بعدی فایل های متنی استخراج می شوند.

مواردی که در زیر اشاره شده هر کدام می توانند به عنوان یک ساختار زیبا قلمداد شوند: (برای تبیین بهتر در پایان هر کدام یک مثال آورده شده است.)

🔸 نکات دستوری: بسیاری از نکات دستوری در زمره ساختارها قلمداد می شوند. برای نمونه جملات شرطی می توانند مبنای خوبی برای ساخت یک جمله باشند. از مهم ترین نکات ساختاری می توان به مواردی همچون جملات هم پایه، جملات علّی، جملات سوالی، جملات منفی شده با قیود و … اشاره نمود.

Not only … (but) also:

Not only did he turn up late, he also forgot his books.

🔸 اصطلاحات: بدون شک اصطلاحات بخش زیادی از مکالمات روزمره ما را شامل می شوند. این اصطلاحات دربرگیرنده مجموعه کلماتی هستند که در اولین مواجهه معنای دیگری را به ذهن متبادر می کنند. حال آنکه معنای کلی جمله جدای از معنای تک تک کلمات است ولی به علت کثرت استعمال یا یک ماجرای تاریخی، مرسوم گشته اند. باید توجه داشت که معمولا اصطلاحات بدون تغییر در جمله به کار برده می شوند یعنی نیازی به تغییر ساختار آنها در کاربردهای مختلف وجود ندارد.

Shake a leg = عجله کن

برای آشنایی بیشتر، زبان آموزان می توانند به کتاب های 101American English Idioms, Idiomatic American English مراجعه نمایند. در کتاب 101American English Idioms معنای هر اصطلاح در قالب یک تصویر نشان داده شده و سپس متن مختصری برای هر اصطلاح آورده شده است.

🔸 ضرب المثل: جملات و عبارات مشهوری هستند که درستی و نادرستی یک پدیده را مشخص می کنند و یا اینکه مخاطب را پند می دهند.

No pain, No gain = نابرده رنج، گنج میسر نمی شود

🔸 هم نشین ها: کلمات و یا جملاتی هستند که غالبا با کلمات و جملات دیگری به کار برده می شوند. اهالی یک زبان معمولا این دو کلمه و یا دو عبارت را با هم به کار می برند. مثلا در فارسی گفته می شود: تیم الف از تیم ب شکست مفتضحانه ای خورد. معمولا “شکست بدبختانه ای” به کار برده نمی شود. این نکته در انگلیسی هم مورد تاکید فراوان است. مثلا در زبان انگلیسی crime با کلمه commit به کار برده می شود. در لغت نامه های مختلف این نکته لحاظ شده و وقتی یک کلمه در لغت نامه جست و جو می شود، هم نشین آن نیز نمایش داده می شود. ولی یک لغت نامه خاص در انتشارات آکسفورد با عنوان Oxford Collocations Dictionary for Students of English به صورت ویژه برای یافتن هم نشین ها اختصاص داده شده است.

پیشنهادهای ویژه

مکالمه سطح پیشرفته

نرم افزار آموزش مکالمه انگلیسی با امکانات پیشرفته (اندروید)

با قابلیت تشخیص صدای کاربر، هایلایت مکالمه ها، تمرین و قابلیتهای فراوان دیگر

پکیج کامل آموزش مکالمه انگلیسی (14 دی وی دی)

بسته کامل از بهترین مجموعه‌های آموزش مکالمه

حوزه های مهارت گفتار

زبان دانان هنگامی که از مهارت گفتار سخن به میان می آورند آن را در دو حوزه مورد بحث قرار می دهند و معتقدند که هر کدام از این حوزه ها باید در برنامه آموزشی کلاس های زبان گنجانده شود. این دو حوزه عبارتند از:

🔸 تعاملات گفتاری: زبان آموزان باید قادر باشند به راحتی منظور خود را به طرف مقابل برسانند و بدون آنکه خدشه ای در انتقال پیام رخ دهد، کلام خود را ادا نمایند و مفاهمه برقرار کنند. جلسات بحث آزاد برای این قسمت فوق العاده مهم و تاثیرگذار است. در آزمون های PET و KET وقتی زبان آموز آماده امتحان گفتار می شود، شخص دیگری همزمان کنار وی آزمون می دهد. به این ترتیب جلسه آزمون سه نفره خواهد بود: یک نفر مصاحبه گر و دو نفر داوطلب. در بخشی از مصاحبه از داوطلبین خواسته می شود در مورد یک موضوع از پیش تعیین نشده با یکدیگر صحبت کنند و مصاحبه گر به نحوه تعامل آنها و صحبت شان امتیاز می دهد.

🔸 تولیدات گفتاری: در این حوزه جنبه ارتباطی مد نظر نیست. مثلا سخنرانی علمی می تواند یکی از مصداق های این حوزه باشد که شخص در قالب یک جلسه مثلا نیم ساعته بتواند یک بحث دقیق علمی را تبیین و تشریح نماید.

نمونه سوال مهارت گفتار

همانطور که پیش تر هم مطرح شد، شخص باید در کمتر از دو یا سه دقیقه مطلب خود را در مورد یک موضوع منتقل نماید. شخص باید در عین گزیده گویی، کلمات و جملات نغز و فنی را به کار برد. پس مختصر گویی بسیار مورد تاکید است. در زیر نمونه ای از امتحان گفتار آزمون آیلتس نمایش داده شده که شخص باید در مدت دو دقیقه پیرامون آن تکلم نماید:

What is the important invention before the age of computer?

1) What is the invention?

2) Why do you think it is very important?

3) What are the advantages and disadvantages of the invention?

Follow-up:

What is the significant impact of modern inventions on life?

Which skills do you want to study in the future?

Do you think it’s necessary to develop modern invention?

معرفی منابع

از میان کتاب های موجود در مورد مهارت گفتار می توان به کتاب های زیر اشاره نمود:

Sevan Ghazarian (2010). The True color of speaking. Rahnama press.

Eric H. roth, Toni Aberson (2011). Compelling conversation. Chimayo Press.

Jack C. Richards, David Bohlke (2011). For corners. Cambridge.

Gavin Dudeney, Nicky Hockly (2012). Learning English as a Foreign Language for Dummies. Wiley.

📍 در قسمت زیر می توانید لیست بخش های مربوط به این پست را مشاهده نمایید.

یادگیری صحبت کردن به زبان انگلیسی؛ همراه با معرفی منابع – بخش 1

10 روش موثر در تقویت مهارت گفتار زبان انگلیسی – بخش 2

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
لطفا محصول اضافی مورد نظر را انتخاب کنید
اسکرول به بالا