10 روش موثر در تقویت مهارت گفتار زبان انگلیسی – بخش 2

تقویت مهارت صحبت کردن در زبان انگلیسی + 10 گام موثر

10 قواعد برای بهبود مهارت گفتار زبان انگلیسی

1. لزوم تفکر به زبان انگلیسی

گرچه نمی توان میان صحبت کردن و فکر کردن توالی دقیقی در نظر گرفت ولی کسی که مطلبی را بیان می کند، ابتدا سخن در پس پرده افکارش حاضر می شود و سپس در قالب الفاظ جاری می گردد. حال اگر کسی پیرامون موضوعات مختلف فکر کرده باشد، هنگام صحبت کردن یک گام جلوتر است.

2. لزوم توجه به پرسش و پاسخ در مهارت گفتار

پرسش و پاسخ، در مهارت گفتار نقشی محوری دارد. شخص باید به این موضوع توجه داشته باشد که چگونه بپرسد و چگونه به سوالات پاسخ دهد. از همین رو پیشنهاد می شود که زبان آموز در قسمتی از دفتر خود، سوالات مختلفی را ثبت کرده و سعی کند به مرور زمان تعداد آنها را بیشتر نماید. این کار ذهن فرد را به چالش وامی‌دارد. بهترین روش همین است که شخص سوالات متفاوتی را بنا بر نیازش ثبت کند و بدین ترتیب بانکی از سوالات مختلف را آماده نماید. در این زمینه، بعضی کتاب ها، سوالات را به صورت موضوعی طبقه بندی کرده اند. برای نمونه مهم ترین کتاب های این حوزه عبارتند از: IELTS Speaking, Discussion A to Z و True color of speaking.

3. لزوم توجه به صحبت طبیعی در عین حفظ برخی متون

اگر شخص به گونه ای مطلب خود را ارائه کند که حفظی بودن آن را همگان دریابند، ارائه موفقی نداشته است. البته در ابتدای فرآیند یادگیری مهارت گفتار، بهترین تجویز حفظ کردن کامل متن است. بدون شک بداهه گویی مختص افراد حرفه ای در زبان است. ولی نکته کلیدی، در ارائه هنرمندانه متن حفظی است. اگر کمی احساسات چاشنی صحبت شود، قسمت عمده مسئله حل خواهد شد. پس طبیعی صحبت کردن به معنای نفی کلی روش حفظ کردن نیست. اتفاقا حفظ کردن بندهای مختصر می تواند بسیار کارساز باشد، در صحبت های بیشتری مورد استفاده قرار می گیرد.

4. لزوم آماده سازی بسته های دو دقیقه ای

برای تقویت مهارت گفتار بهتر است فرد از ارائه های دو دقیقه ای شروع کند. توصیه می شود صدای هر ارائه ضبط شده و چندین بار شنیده شود. هیچ ابزاری همچون گوش دادن نواقص کلام را آشکار نمی سازد. این بسته های دو دقیقه ای بعدا می توانند در آرشیو زبان آموز جمع آوری شده و سیر فرآیند رشد را نشان دهند.

پیشنهادهای ویژه

مکالمه سطح پیشرفته

نرم افزار آموزش مکالمه انگلیسی با امکانات پیشرفته (اندروید)

با قابلیت تشخیص صدای کاربر، هایلایت مکالمه ها، تمرین و قابلیتهای فراوان دیگر

پکیج کامل آموزش مکالمه انگلیسی (14 دی وی دی)

بسته کامل از بهترین مجموعه‌های آموزش مکالمه

5. لزوم توجه ویژه به لهجه

در زبان انگلیسی لهجه نقش اساسی دارد. بسیار دیده شده که شخصی بدون تپق و با تسلط کامل به زبان انگلیسی صحبت می کند اما به دلیل لهجه نامناسب، مورد توجه حضار قرار نمی گیرد. البته برعکس این ماجرا هم هست که کسی دایره واژه ی خیلی بالایی ندارد و از ساختارهای فنی زبان استفاده نمی کند ولی لهجه ی طنین انداز وی همچون نقابی، دانش زبانی وی را به شکل دیگری نشان می دهد. زبان آموزان اغلب در انتخاب لهجه با مشکل مواجه می شوند. نمی دانند که لهجه آمریکایی را انتخاب کنند یا لهجه بریتانیایی را. اگر کسی می خواهد در امتحان تافل شرکت کند، مبنا لهجه آمریکایی است ولی در امتحان آیلتس دامنه وسیعی از لهجه ها استفاده می شود. معمولا مبنای اکثر کتاب های آموزش زبان، لهجه آمریکایی است و به نظر می رسد که در دنیا لهجه آمریکایی بیشتر مورد تاکید باشد. به هر حال انتخاب لهجه به عهده زبان آموز است و تجویز و تمایز خاصی مطرح نیست.

در لغت نامه ها معمولا تلفظ کلمه به هر دو لهجه آورده می شود. لهجه آمریکایی با US و لهجه بریتانیایی با UK نشان داده می شود.

6. لزوم رعایت استرس کلام

یکی از اصلی ترین نقاطی که می تواند کیفیت صحبت شخص را چند مرحله بهبود بخشد، توجه به استرس کلام است. کلمه یا حرفی که مورد استرس قرار می گیرد، با قدرت بیشتری ادا می شود. عدم توجه به استرس می تواند معنای کلام را تغییر دهد. شخص بعد از آنکه تلفظ کلمه را بررسی می کند باید به استرس آن نیز توجه کافی داشته باشد. تنها راه برای تسلط بر استرس ها، گوش دادن دقیق مطالب شنیداری است.

معمولا استرس را با یک علامت کوچک نشان می دهند که روی یکی از سیلاب های کلام قرار می گیرد و محل تاکید را مشخص می نماید.

7. لزوم زیبا سازی کلام

مهارت گفتار تنها در روان سخن گفتن خلاصه نمی شود، این حداقل انتظار ممکن از فرد گوینده است. قسمت عمده ای از این مهارت به زیبا سازی کلام معطوف می شود. شخص باید برای آغاز کلام و اثنای آن، تبیین یک بحث، انتقاد و یا طرفداری از یک نظر و … از جملات و عباراتی خاص استفاده کند. رعایت همین نکته می تواند کلام وی را ارزشمند سازد. برای نمونه به مثال های زیر توجه کنید:

Stating Your Opinion:

In my opinion / According to me / In my view / I’d like to point out that / To me / From my point of view / From my perspective / To my way of thinking / It appears that / I suppose / As far as I’m concerned / To the best of my knowledge / As far as I know / As I see it / From where I stand / The way I see it

8. لزوم ترسیم نقشه ذهنی

اگر به صورت بداهه از زبان آموز خواسته شد در مورد یک موضوع صحبت کند، بهترین راه ترسیم نقشه ذهنی درباره ی موضوع است. این روش کمک می کند تا مطالب بر اساس یک سیر منطقی ارائه شود. مثلا برای توصیف بهترین دوست، می توان از نقشه زیر استفاده کرد:

Your best friend:

Who is he?

What is his name?

How old is he?

What is his characteristics?

What does he look like?

How did you get familiar with him?

9. لزوم رعایت نکات مربوط به مهارت ارائه

نکاتی که در مهارت ارائه بحث می شود، در مهارت گفتار نیز مورد تاکید است. برخی از این نکات عبارتند از:

  • هدف ارائه برای مخاطب مشخص باشد.
  • کلام یکنواخت نباشد.
  • صدا فراز و فرود داشته باشد.
  • به فراخور بحث، توقف های کوتاهی در بحث صورت گیرد.
  • قبل از ارائه، مطالب مرور شود.

10. لزوم یادگیری زمان ها در زبان انگلیسی

تسلط به زمان ها برای یک گوینده فوق العاده با اهمیت است. البته این بدان معنا نیست که شخص باید از همه زمان ها در کلامش استفاده کند. ولی برای مثال اگر کسی به جای حال ساده از استمراری ساده استفاده کند، شنونده به راحتی تازه کار بودنش را درمی‌یابد. البته بعضی از زمان ها کاربرد فراگیرتری نسبت به بقیه دارند. مثلا گوینده های خبربیشتر از حال کامل استفاده می کنند.

📍 در قسمت زیر می توانید لیست بخش های مربوط به این پست را مشاهده نمایید.

یادگیری صحبت کردن به زبان انگلیسی؛ همراه با معرفی منابع – بخش 1

10 روش موثر در تقویت مهارت گفتار زبان انگلیسی – بخش 2

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
لطفا محصول اضافی مورد نظر را انتخاب کنید
اسکرول به بالا