آشنایی با تلفظ صدای شوا

✍️ زبان انگلیسی یک زبان بین المللی است که یادگیری آن برای همه ضروری و واجب است. همه ی افرادی که شروع به یادگیری زبان انگلیسی می کنند، قصد دارند که بتوانند به راحتی صحبت کنند و با دیگران ارتباط برقرار کنند.

برای اینکه بتوانید به مرحله صحبت کردن و برقراری مکالمه برسید، باید مهارت های مختلف را یاد بگیرید. یکی از مهم ترین مهارت ها یادگیری نحوه تلفظ کلمات است. اغلب زبان آموزان علاقه دارند که به صورت بومی کلمات را تلفظ کنند تا مکالمه ی زیباتری داشته باشند، اما نمی دانند دقیقا چه کار کنند؟!

📍 برای اینکه تلفظ کلمات را به صورت بومی و یا native یاد بگیرید، حتما این پست جذاب را دنبال کنید.

پیشنهادهای ویژه

بهترین پکیج منابع آموزش تلفظ و لهجه زبان انگلیسی

بهترین پکیج تخصصی تلفظ و لهجه انگلیسی (26 مجموعه)

کاملترین بسته برای یادگیری اصولی تلفظ و اصلاح لهجه انگلیسی، با این مجموعه اعتماد به نفس کافی را پیدا خواهید کرد

نرم افزار دوره کامل آموزش انگلیسی (ویژه اندروید)

نرم افزار اندروید دلفین همراه با صدا و تمرین، از الفبا تا سطوح بالا، به صورت کاملا خودآموز و بدون نیاز به استاد

تلفظ شوا: صدای مخفی است که برای صحبت کردن مانند یک بومی به آن نیاز دارید.

شوا رایج ترین صدا در زبان انگلیسی است که معمولا در هر کلمه ای وجود دارد. اما این صدا در کلمات، فوق العاده مخفیانه است. انگلیسی زبانان بومی، بدون آنکه بدانند نام آن چیست، همیشه از آن استفاده می کنند.

بسیاری از زبان آموزان در کلاس ها چیزی در مورد تلفظ شوا به آنها آموزش داده نمی شود. حتی شما نمی توانید آن را تنها از طریق املای یک کلمه تشخیص دهید.

با توضیحاتی که در مورد تلفظ شوا به شما دادیم، حتما با خود خواهید گفت: این دیگر چیست؟ چطور آن را یاد بگیرم؟ ممکن است که طبق گفته های ما، این موضوع چالش بر انگیز به نظر برسد، اما اگر امروز بر صدای شوا تسلط پیدا کنید، به شما قول خواهم داد که قطعا در آینده با پیشرفت های بزرگ و خوبی در زمینه تلفظ، مواجه خواهید شد.

این فقط یک صدا است، اما مهم ترین صدایی است که تا به حال یاد گرفته اید. در این پست ما همه چیز را در مورد صدای شوا به شما آموزش خواهیم داد. شما یاد خواهید گرفت، چگونه تشخیص دهید که چه زمانی از صدای شوا در کلمه استفاده می شود و اینکه چگونه این صدا را مانند یک بومی تلفظ کنید.

صدای شوا چیست؟

این صدا علاوه بر اینکه رایج ترین صدا در زبان انگلیسی است، بلکه از کوتاه ترین و خنثی ترین صدا ها نیز می باشد. در IPA ( الفبای آوانگاری بین المللی )، به صورت /ə/ نشان داده می شود.

چیزی که باعث می شود صدای شوا به راحتی از ذهنتان پاک نشود، این است که هیچ حرف خاصی با آن مرتبط نیست. در واقع، تمام حروف صدادار در زبان انگلیسی (A، E، I، O و U)، می توانند به صدای شوا تبدیل شوند.

چگونه صدای شوا را تلفظ کنید!

صدای شوا را طبق دلیلی که وجود دارد، صدای تنبل می نامند. شما می توانید آن را شبیه به صدای “اوه” یا U کوتاه در نظر بگیرید. حالا همین صدای “اوه” را ضعیف‌تر و ملایم‌تر تلفظ کنید. تقریباً به صدای شوا نزدیک شده و آن را خواهید شنید. در این نوع تلفظ، دهان و زبان شما باید “تنبل” عمل کنند تا صدای مناسب و صحیح را ایجاد کنند.

برای اکثر صداهای انگلیسی، باید زبان خود را حرکت دهید و یا تنش را در دهان خود ایجاد کنید تا با تلاش های مداوم صدای مورد نظر را به درستی تلفظ کنید. اما در مورد صدای شوا اینطور نیست. برای تلفظ صدای شوا نیاز به تلاش زیاد نیست. نحوه ی تلفظ شوا به صورت

ابتدا باید لب های خود را کمی از هم جدا کنید. سپس همانطور که دهان خود را خونسرد و آرام نگه داشته اید، صدایی ایجاد کنید. همانطور که مشخص است، صدای ایجاد شده، صدایی کم و کوتاه خواهد بود. برای مثال از کلمه “Problem” استفاده می کنیم که در این کلمه، حرف “E” به صورت شوا تلفظ می شود. نحوه صحیح تلفظ این کلمه، به این صورت است: “pro-bluhm”، نه “pro-blehm”.

سعی کنید هر دو نسخه کلمه “Problem” را تلفظ کنید تا متوجه تفاوت آنها شوید. همانطور که متوجه شده اید، هجای اول (pro) کشیده و دارای استرس (تاکید) است. در حالی که هجای دوم (bluhm) با تلفظ صدای شوا کوتاه تر است.

اکنون می خواهیم صدای شوا را برای تمام حروف صدادار امتحان کنیم! در کلمات زیر، حروف صدادار وجود دارد که می خواهیم با روش شوا تلفظ کلمات را به شما نشان دهیم. به کلمات زیر توجه کنید:

(A) : banana bənanə buh-nan-uh
(E) : chicken ➞ chickən ➞ chik-uhn
(I) : possible ➞ possəbəl ➞ pos-uh-buhl
(O) : complete ➞ cəmplete ➞ cuhm’plit
(U) : stadium ➞ stadiəm ➞ stey-dee-uhm

اگر عادت دارید، حروف صدادار را همانند قبل تلفظ کنید، جایگزین کردن و یا تلفظ صدای شوا ممکن است کمی مشکل به نظر برسد. اما اشکالی ندارد، با تمرین بر روی کلمات مختلف، صدای شوا را درک خواهید کرد.

چگونه صدای شوا را در هر کلمه انگلیسی پیدا کنیم!

برای اینکه صدای شوا را تشخیص دهید، به املای کلمات نیازی ندارید؛ بلکه باید از روی استرس کلمات متوجه صدای شوا شوید. زمانی که یک هجای بدون استرس را می بینید، مصوت آن صدای شوا خواهد بود.

✏️ به عنوان مثال: کلمه ی “banana” سه تا “A” دارد، اما همه آنها به یک شکل تلفظ نمی شوند. اگر نگاهی به فرهنگ لغت یا همان دیکشنری بیندازیم، متوجه می شویم که تلفظ “banana” به صورت “bənanə” ذکر شده است. “A” اول و آخر با صدای شوا تلفظ می شوند، اما “A” وسط اینطور نیست. بنابراین، هر موقع که ə را می بینید، حروف صدادار با صدای “اوه” جایگزین می شود! شما می توانید آن را به این صورت “buh-nan-uh” تلفظ کنید.

برای یادگیری بهتر و سریع تر می توانید با هر کلمه ای که در دیکشنری مواجه می شوید، آن را بررسی کنید و صدای شوای آن را یادداشت کنید. این بهترین راه برای به خاطر ماندن صدای شوا در ذهن شماست. حتی می توانید به نحوه تلفظ کلمات گوش دهید و توجه کنید که استرس کجای کلمه قرار دارد و همان را یادداشت کنید.

در این بخش ممکن است با خود فکر کنید که صدای شوا تصادفی و اتفاقی است. اما اینطور نیست! ما در اینجا دو الگوی اصلی برای تشخیص صدای شوا را برایتان آورده ایم که بهتر متوجه موضوع شوید.

پیشنهادهای ویژه

بهترین پکیج منابع آموزش تلفظ و لهجه زبان انگلیسی

بهترین پکیج تخصصی تلفظ و لهجه انگلیسی (26 مجموعه)

کاملترین بسته برای یادگیری اصولی تلفظ و اصلاح لهجه انگلیسی، با این مجموعه اعتماد به نفس کافی را پیدا خواهید کرد

نرم افزار دوره کامل آموزش انگلیسی (ویژه اندروید)

نرم افزار اندروید دلفین همراه با صدا و تمرین، از الفبا تا سطوح بالا، به صورت کاملا خودآموز و بدون نیاز به استاد

الگوی شماره 1: صدای شوا اغلب در کلمات تابع ظاهر می شوند!

📝 جملات انگلیسی یا از کلمات تابع یا از کلمات محتوایی تشکیل شده اند:

🔸 کلمات محتوایی پیام یک جمله را به مخاطب منتقل می کنند. آنها دارای اسم و صفت همراه با افعال و قید هستند.

🔸 اما کلمات تابعی بیشتر نقش “پر کننده ها” را دارند که کلمات محتوایی را به یکدیگر متصل می کنند تا جمله را از نظر گرامر کامل کنند. بعضی از نمونه های کلمات تابعی عبارتند از: the, is, that و …

کلمات تابعی بدون استرس هستند و مصوت ها در کلمات تابعی، معمولاً از صدای شوا استفاده می کنند. به جمله زیر دقت کنید:

am really excited for today.

“Am” و “for” کلمات تابعی هستند، بنابراین از صدای شوا استفاده می کنند. این کلمات به این صورت “Uhm” و “Fuhr” تلفظ می شوند.

الگوی شماره 2: هجاهای بدون استرس معمولا از صدای شوا استفاده می کنند!

📝 زمانی که کلمه ای را به هجا تقسیم می کنیم، همیشه یکی از آن هجاها دارای استرس یا تاکید است و مابقی هجاها بدون استرس هستند. هجاهایی که بدون استرس و تاکید هستند، معمولا حروف صدادار آنها به صورت صدای شوا تلفظ می شود.

✏️ به عنوان مثال: در کلمه “to-ge-ther” استرس بر روی هجای وسط، یعنی “-ge-” است. پس مابقی هجاها بدون استرس هستند، بنابراین تلفظ “together” به صورت “tuh-ge-thuhr” است.

از همین روش می توانیم برای دو کلمه “tiger” و “alone” استفاده کنیم. هجای اول هر دو کلمه دارای استرس است، پس بقیه هجاها بدون استرس و به صورت شوا تلفظ می شوند. تلفظ این دوکلمه، به صورت “ti-guhr” و “uh-lohn” می باشد.

طبق هر دو الگوی بالا، که درموردشان توضیح کامل دادیم، حتما متوجه شدید که چرا صدای شوا در زبان انگلیسی مهم و رایج است؟!

و در آخر، چرا باید تلفظ صدای شوا را یاد بگیریم؟!

برای اینکه بر روی تلفظ صدای شوا تسلط کامل پیدا کنید، کمی زمان می برد. زیرا تلفظ چیزی است که باید به نحوه گفتن آن زبان و دهان عادت کند. اما در ادامه باهم می بینیم که دلایل زیاد و متفاوتی وجود دارد که واقعا ارزش این را دارد که برای یادگیری تلفظ شوا تلاش کنید.

دلیل شماره 1: صدای شوا در زبان انگلیسی، در همه جا وجود دارد!

📝 احتمالا در زبان انگلیسی با کلماتی مواجه شدید که تلفظ آنها سخت و مشکل است و حتما به این فکر افتاده اید که کلمه ای را پیدا کنید که مشابه آن کلمه باشد و نحوه ی بیان و تلفظ آن برایتان آسان تر است. برای صدای شوا، باید بگویم که فکرش را هم از سرتان بیرون کنید! زیرا این موضوع برای تلفظ صدای شوا اصلا قابل انجام نیست!

در کلماتی که حروف صدادار دارند، از هر سه مصوت، حداقل یکی از آنها باید با صدای شوا تلفظ شوند. هر چقدر یک صدا در زبان انگلیسی بیشتر ظاهر شود، تلفظ آن، تاثیر بیشتری بر روی کلام می گذارد.

اگر از منبع و مجموعه هایی برای آموزش نحوه تلفظ انگلیسی استفاده می کنید، حتما نگاهی به آنها بندازید. اغلب صدای شوا را در تلفظ ها ذکر می کنند، زیرا صدای شوا بخش مهمی از یادگیری تلفظ محسوب می شود.

دلیل شماره 2: همراه با صدای شوا، از سوء تفاهم ها جلوگیری کنید!

📝 اگر در صحبت هایتان فراموش کنید که از صدای شوا استفاده کنید، چیزی که به نظر می رسد این است که لهجه شما سنگین تر است. اما با این حال، مردم همچنان متوجه منظور شما خواهند شد و می دانند که شما چه می گویید.

اما اگر از صدای شوا استفاده کنید و آن را اشتباه تلفظ کنید، به شدت کلمات تحریف شده و باعث سردرگمی مخاطب خواهد شد. حتی ممکن است مخاطب را گیج کند و چیزی از صحبت شما را متوجه نشود!

به همین دلیل است که صدای شوا در زبان از اهمیت خاصی برخوردار است. اگر صدای شوا را یاد بگیرید و بر آن مسلط شوید، دیگر همچین مشکلاتی را در حین صحبت کردن و برقراری مکالمات ندارید. در واقع همچین سوء تفاهم هایی را از بین می برد!

دلیل شماره 3: صدای شوا ملودی انگلیسی را حفظ می کند!

📝 همانطور که نحوه تلفظ صدای شوا را بالاتر توضیح دادیم، بسیار راحت می توان آن را تلفظ کرد. هجاهایی که با صدای شوا تلفظ می شوند، زمان کمتری صرف تلفظ آنها می شود.

✏️ به عنوان مثال: در کلمه “pos-si-ble” دو هجای آخر (“-si-ble-“)، هر دو با صدای شوا تلفظ می شوند. دو هجایی که با صدای شوا تلفظ می شوند، به اندازه ی یک هجای اول (“pos-“) زمان صرف می کنند. دو یا چند هجا می توانند در یک “ضربه” قرار بگیرند. منظور این است که می توانند یک جا و با هم تلفظ شوند.

همین ویژگی های صدای شوا است که به زبان انگلیسی ریتم و آهنگ خاصی می دهد. اگر در تمرین صدای شوا، فقط بخواهید به حروف صدادار با قاعده و منظم بچسبید، این ریتم و آهنگ شکسته می شود. همین امر باعث می شود که برای گفتن بعضی از هجاها وقت زیادی صرف شود و به قولی طول بکشد. و اینکه می تواند منجر به اختلال در ارتباطات و مکالمات شما شود، زیرا بی نظمی ها روی هم جمع می شوند.

صدای شوا را می توان یک مصوت تنبل نامید. اما چالش اصلی این است که نحوه صحیح تلفظ صداهای شوا را به خاطر بسپاریم و از آنها به درستی در صحبت هایمان استفاده کنیم. این کار را نمی توانید به یکباره پیش ببرید، بلکه باید کم کم و قدم به قدم جلو بروید.

از این به بعد، هر موقع با یک کلمه انگلیسی جدید برخورد کردید، به تلفظ آن با دقت گوش دهید و در صورت نیاز خودتان با صدای شوا آن را تلفظ کنید. سعی کنید این کار را به درست ترین حالت ممکن انجام دهید. تا جایی که می توانید از فیلم های انگلیسی، اخبار، برنامه های تلویزیونی و هر چیزی که به زبان انگلیسی بومی صحبت می کنند، استفاده کنید. اینها باعث می شود گوش شما به شنیدن صدای شوا عادت کند و بتوانید آن را به راحتی ادا کنید و صحبت کنید.

🗝️ بدون آنکه متوجه شوید، تلفظ انگلیسی شما بهتر از آن چیزی خواهد شد که حتی فکرش را می کردید!

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
لطفا محصول اضافی مورد نظر را انتخاب کنید
اسکرول به بالا