گوش کنید! 8 نرم‌افزار شگفت‌انگیز تقویت لیسنینگ (Listening) انگلیسی سال 2022

تقویت مهارت شنیداری انگلیسی + 8 اپلیکیشن برتر

مادرم به من یاد داد که تا زمانی که کسی نحوه گوش دادن را یاد نگیرد، هرگز نمی‌تواند واقعاً زبانی را یاد بگیرد. برای برقراری ارتباط با سایر انگلیسی زبانان، باید خوب گوش دادن را یاد بگیرید. اگر به دنبال برنامه های شنیداری انگلیسی مناسب برای کمک به بهبود درک شنیداری خود هستید، به پست مناسبی رسیده اید. ادامه مطلب را بخوانید تا بدانید کدام برنامه ها برای نیازهای شما مناسب تر هستند!

چگونه می توانید از یک اپلیکیشن شنیداری انگلیسی برای یادگیری زبان استفاده کنید؟

برنامه‌های تلفن همراه یا تبلت شما می‌توانند ابزارهای قدرتمند، راحت و واقعاً لذت‌بخشی برای یادگیری زبان باشند. اما قبل از شروع دانلود، به خاطر سپردن این نکات می تواند بسیار کمک کننده و مفید باشد تا از تجربه یادگیری خود نهایت استفاده را ببرید.

در حین گوش دادن خودتان را بررسی و ارزیابی کنید: تنها راه ارزیابی برای اینکه متوجه شوید آیا واقعاً در حال یادگیری یک زبان هستید یا خیر؟! این است که خود را درجه بندی کنید که درک زبان برای شما چقدر دشوار یا آسان است. به عنوان مثال، اگر در حال گوش دادن به یک فایل صوتی یا تماشای یک ویدیو در یک برنامه هستید و می‌توانید بدون زیرنویس (یا بدون متن فایل صوتی) بفهمید که چه اتفاقی می‌افتد، به خوبی در مسیر مسلط شدن به زبان انگلیسی هستید.

به تلفظ ها دقت کنید: برای اینکه گوینده و شنونده بهتری باشید، فقط به آنچه گفته می شود گوش ندهید، بلکه به نحوه بیان آن نیز گوش دهید. در زبان انگلیسی، املا و تلفظ برخی از کلمات با هم مطابقت ندارند، و باید تلاش بیشتری کنید تا مطمئن شوید که لغات را به درستی بیان می کنید.

لهجه ها و استفاده از کلمات را یادداشت کنید: نحوه صحبت کردن شما چیزهای زیادی در مورد فرهنگ، تاریخ و محل پیدایش شما می گوید. فقط با گوش دادن دقیق به نحوه صحبت کردن افراد، چیزهای زیادی می توانید در مورد آنها بدانید. بنابراین مراقب چنین نشانه هایی از جمله لهجه های مختلف و عامیانه باشید. اغلب برای یاد گرفتن هر زبانی، اگر فرهنگ آن زبان را نیز در نظر بگیریم، می توان گفت جالب ترین و با ارزش ترین بخش یادگیری آن زبان خواهد بود! بعلاوه، به شما کمک می کند تا با افرادی از سراسر جهان انگلیسی زبان ارتباط برقرار کنید.

از مکث ها و زبان بدن یاد بگیرید: اغلب سکوت بین کلمات، بیشتر از خود کلمات به ما زبان را یاد می دهند و فقط شنوندگان آموزش دیده متوجه می شوند. همچنین، اگر با محتوای ویدیویی یاد می‌گیرید، توجه کنید که چگونه حالات چهره و حرکات شخصیت های فیلم یا سریال می‌توانند معنا را بیان کنند. این اقدامات غیرکلامی می تواند سرنخ های خوبی باشد در حالی که شما سعی می کنید معنی یک کلمه یا جمله را بفهمید.

سرعت های مختلف گوش دادن را برای یادگیری بهتر امتحان کنید: وقتی مبتدی هستید، احتمالاً به سخنرانی هایی گوش می دهید که بسیار آهسته پخش می شوند تا بتوانید همه چیز را به وضوح بشنوید. و فقط با گوش دادن با سرعت معمولی می توانید پیشرفت کنید. گوش دادن با سرعتی بالاتر از حد معمول نیز می تواند ایده خوبی باشد. به آن به عنوان “حالت تمرین” فکر کنید. اگر بتوانید زبان انگلیسی را فوق العاده سریع بفهمید، به راحتی می توانید مکالمات واقعی را درک کنید!

8 اپلیکیشن تقویت مهارت شنیدن زبان انگلیسی

فهرستی از بهترین نرم افزارهای گوش دادن به زبان انگلیسی را در این پست ارائه داده ایم. بر اساس اهداف آموزشی، علایق و بودجه خود می توانید مواردی را انتخاب کنید که به بهترین وجه با نیازهای شما مطابقت دارند.

Dolphinapp.ir ـ (ios در دسترس نیست | Android)

یکی از بهترین نرم افزارهای برای تقویت مهارت شنیداری نرم افزار دلفین است. این اپلیکیشن که بر روی دستگاههای اندروید قابل نصب است از ویژگی هایی برخوردار است که برای تقویت مهارت شنیداری ضروری هستند.

مهمترین ویژگی که دلفین دارد، وجود مجموعه های مختلف با قابلیت هایلایت همزمان متن و صدا است. این قابلیت باعث می شود تا تمرکز زبان آموز بر روی هماهنگی صدا و متن بالا بماند. وجود مجموعه های متنوعی در زمینه های مختلف مانند داستان و آهنگهای انگلیسی و … باعث می شود تا دلفین بتواند سلیقه های مختلف را پاسخگو باشد.

همچنین به دلیل بومی بودن این نرم افزار، تمامی مجموعه های دلفین دارای ترجمه به فارسی هستند. آموزش انگلیسی به فارسی می تواند باعث شود تا هموطنان بهتر و ساده تر بتوانند انگلیسی را یاد بگیرند. وجود ترجمه های دقیق در مواقع نیاز بسیار کارآمد هست زیرا ممکن است گاهی اوقات صرفا با نگاه کردن به دیکشنری نتوانید معنی کلمه ای را در جملات به درستی حدس بزنید.

Listen English Daily Practice ـ (ios در دسترس نیست | Android)

اگر به دنبال فایل های صوتی (پادکست های) خوب برای تمرین مهارت شنیداری خود هستید، این نرم افزار باید متناسب با نیازهای شما باشد. چه مبتدی، چه متوسط یا پیشرفته باشید، این اپلیکیشن برای همه سطوح، مطالب شنیداری مناسب دارد.

بیشتر مطالب در قالب داستان های کوتاه و موضوعات روزمره است، بنابراین شما واژگان مفید و محاوره ای زیادی را از آن یاد خواهید گرفت. بعد از شنیدن هر فایل صوتی، برای تست مهارت درک مطلب، از شما تعدادی سوال پرسیده می شود. این نرم افزار مطالب زیادی دارد، بنابراین حتی اگر هر روز تمرین کنید، مدت زیادی طول می کشد تا تمام آن ها را انجام دهید.

از طرف دیگر، اگر به دنبال منابعی برای توسعه و بهبود لهجه بریتیش یا امریکن خود هستید، این برنامه به شما کمک می کند تا بتوانید آنها را از یکدیگر تفکیک کنید و هر دو را یاد بگیرید.

FluentU ـ (ios | Android)

چرا وقتی می‌توانید به محتواهای واقعی انگلیسی مانند فیلم، موزیک ویدیو و گفتگوهای الهام‌بخش گوش دهید، به مطالب آموزشی گوش می دهید؟ FluentU برنامه‌ای است که طبق ویدیوهای معتبر (واقعی) و توسط انگلیسی زبانان بومی ساخته شده است.

اما از آنجایی که معمولاً تماشای این نوع محتواها برای زبان آموزان انگلیسی به تنهایی بسیار دشوار است، برنامه مقدماتی را برای آسان کردن یادگیری ارائه داده است. به عنوان مثال، هر کلمه ای را که در یک ویدیو نمی دانید، تنها با کلیک کردن بر روی آن در زیرنویس، قابل تعریف است. این تعاریف به صورت متن هستند، به این معنی که معنای کلمه را در آن موقعیت خاص خواهید دید.

می‌توانید با شرکت در آزمون‌هایی که با هر ویدیو و فلش کارتی که ایجاد می‌کنید، کلمات بیشتری بیاموزید. همچنین می‌توانید متن فایل ها را قبل از هر ویدیو بخوانید تا درک بهتری از آنچه باید داشته باشید.

چگونه همه اینها می تواند به مهارت شنیداری شما کمک کند؟ می توان زیرنویس مجموعه های ویدیویی را به طور کامل خاموش کرد که این امر به شما این امکان را می دهد تا روی گوش دادن بیشتر تمرکز کنید. هر جنبه از برنامه با فایل صوتی همراه است، از جمله متن فایل صوتی (فقط ماوس خود را روی کلمه نگه دارید تا اطلاعات دقیق آن را ببینید) و فلش کارت.

FluentU همچنین چندین درس صوتی دارد که بر آموزش واژگان تمرکز دارد و می توانید از آنها برای تقویت مهارت های شنیداری خود استفاده کنید.

English Listening Step by Step – IELTS Listening ـ (ios در دسترس نیست | Android)

بسیاری از ما در حال یادگیری زبان انگلیسی برای امتحانات خاص هستیم. به عنوان مثال آزمون آیلتس، آزمونی است که میزان مهارت زبان انگلیسی شما را می سنجد و در سطح بین المللی پذیرفته می شود. اگر برای امتحان آیلتس آماده می شوید، این اپلیکیشن شنیداری منبع خوبی است.

محتوا به طور خاص طراحی شده است تا شبیه به مطالب شنیداری آزمون آیلتس باشد. علاوه بر این، محتوای صوتی این اپلیکیشن نه تنها بر اساس سطوح، بلکه بر اساس موضوعات نیز تقسیم شده است و بیش از 1000 مورد برای انتخاب وجود دارد. همچنین هر درس با یک تست و یک کارنامه ارائه می شود، بنابراین می توانید پیشرفت خود را پیگیری کنید و دقیقاً بدانید که اشتباهات شما کجاست.

English Listening and Speaking ـ (ios در دسترس نیست | Android)

همانطور که از نام این برنامه پیداست، این برنامه برای کسانی مناسب است که به دنبال تمرین مهارت شنیداری و صحبت کردن هستند. در اینجا منابع زیادی پیدا خواهید کرد. مکالمات و داستان‌های موجود در نرم افزار (که همراه با متن فایل صوتی هستند) به‌طور خاص طراحی شده‌اند تا به شما در تسلط بر اصطلاحات و افعال عبارتی و همچنین بهبود تلفظ کمک کنند. حتی جدولی از افعال بی قاعده به همراه پشتیبانی صوتی وجود دارد تا بتوانید به گرامر انگلیسی گوش دهید و به آن تسلط پیدا کنید.

این اپلیکیشن همچنین دارای چند بازی جالب در رابطه با ساخت جملات و یادگیری لغات به همراه تست می باشد. و مطالب اینجا برای کسانی که برای امتحاناتی مانند آیلتس و تافل آماده می شوند بسیار مفید است، زیرا واحدهای واژگان با در نظر گرفتن پرکاربردترین کلماتی که در چنین امتحاناتی ظاهر می شوند طراحی شده اند.

VOA News ـ (ios | Android)

Voice of America (VOA) یک نرم افزار برتر در آموزش زبان انگلیسی است که از کلیپ های خبری روزانه به عنوان محتوای آموزشی برای یادگیری زبان انگلیسی استفاده می کند. این اپلیکیشن مطالب فراوانی برای شنیدن از پادکست های رادیویی گرفته تا اخبار زنده، در اختیار شما قرار می دهد.

کسانی که از این منبع استفاده می‌کنند متوجه می‌شوند که این روشی عالی برای به‌ روز بودن درباره آنچه در سرتاسر جهان اتفاق می‌افتد نیز هست. با این وجود، محتواهای خبری که برای تقویت مهارت شنیداری استفاده می شوند، برای زبان آموزان کمی دشوار هستند. به همین دلیل، من این برنامه را برای زبان آموزان پیشرفته یا متوسط ​​پیشنهاد می کنم که از قبل تسلط زیادی به زبان دارند و به دنبال یادگیری واژگان مرتبط با امور جاری هستند.

Learn English Podcasts ـ (ios | Android)

این اپلیکیشن توسط British Council تولید شده است و یک نرم افزار فوق العاده با رتبه برتر است و همچنین برای کسانی که به دنبال پادکست برای پیشرفت در مهارت شنیداری خود هستند، عالی است. این نرم افزار دارای 60 قسمت است که مجموعا حاوی 20 ساعت آموزش است. بنابراین اگر هر روز یک ساعت گوش دهید، در عرض یک ماه آن را تمام می کنید.

بسیاری از موضوعات مورد بحث در پادکست برای مکالمات روزمره مفید هستند. بنابراین، اگر به دنبال تقویت مهارت های ارتباطی خود هستید تا بتوانید با انگلیسی زبانان مادری چت کنید، این اپلیکیشن را از دست ندهید. این برنامه مجهز به متن فایل صوتی و سوالات درک مطلب است. به علاوه، می‌توانید قسمت‌ها را برای گوش دادن، آفلاین دانلود کنید.

6Minute English ـ (ios | Android)

اگر وقتتان کم است و به دنبال یک اپلیکیشن همه منظوره و عالی هستید، بیشتر از ۶ دقیقه انگلیسی نگاه نکنید. با اختصاص تنها شش دقیقه در روز به مطالعه زبان با این نرم افزار، می توانید مهارت شنیداری خود را تقویت کنید، دانش خود را در گرامر انگلیسی بهبود ببخشید و واژگان جدید را به طور همزمان یاد بگیرید.

این نرم افزار دارای چندین ویژگی است؛ از جمله دیکشنری (داخل خود اپلیکیشن)، متن فایل صوتی و گوش دادن آفلاین. من این برنامه را به ویژه به زبان آموزان مبتدی و متوسط توصیه می کنم.

📍 به یاد داشته باشید: شنونده خوب بودن فواید متعددی دارد. اول اینکه به شما کمک می کند زبانی را یاد بگیرید و بهتر صحبت کنید. ثانیاً، به شما کمک می‌کند تا فردی فهمیده‌تر و صبور باشید. این ویژگی‌هایی است که باید برای موفقیت در یادگیری زبان و در زندگی آن‌ها را پرورش دهید! بنابراین، علاوه بر تقویت مهارت های خواندن، نوشتن و صحبت کردن انگلیسی خود، مراقب باشید که از گوش دادن غافل نشوید.

منبع: FluentU

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
لطفا محصول اضافی مورد نظر را انتخاب کنید
اسکرول به بالا